<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kinesiske elbiler bekymrer Hydro-sjefen

Norsk Hydro advarer om at økende import av kinesiske elektriske biler kan true etterspørselen etter aluminium i Europa.

Publisert 29. okt. 2023 kl. 10.12
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 550 ord
FØLGER MED: Konsernsjef i Norsk Hydro, Hilde Merete Aasheim. Foto: Brian Cliff Olguin

Under et intervju med Financial Times sier adm. direktør i Norsk Hydro, Hilde Merete Aasheim, at hun er bekymret for for at europeiske bilprodusenter kan komme til å redusere etterspørselen etter aluminium hvis de ikke kan konkurrere med de importerte elbilene fra Kina.

– Frykten når det gjelder elektriske kjøretøy er importen til Europa og påvirkningen på europeiske bilprodusenter. Det er en ganske bratt kurve akkurat nå, sier hun og legger til:

– Dette er en trussel som vi følger med på; hvorvidt europeiske bilprodusenter begynner å redusere etterspørselen etter aluminium fordi de blir utkonkurrert.

Aluminium spiller en viktig rolle i produksjonen av elektriske biler, da det brukes til batteripakkekapsler og andre komponenter for å redusere vekten og kompensere for batterienes vekt. Dette gjør det mulig for elbiler å kjøre lengre på en enkelt lading. En studie bestilt av bransjeorganisasjonen European Aluminium, viste at gjennomsnittsvekten av aluminium i en europeiskprodusert elbil i 2022 var 283 kg, sammenlignet med 169 kg for biler med forbrenningsmotorer.

Etterforsker Kina

GRANSKER KINA: Leder for EU-kommisjonen Ursula von der Leyen. Foto: Bloomberg

I begynnelsen av oktober kunngjorde EU planene om å gjennomføre en granskning av de kinesiske elbilsubsidiene, og hevdet at de «forvridde» det europeiske markedet ved å oversvømme det med billigere biler fra Kina.

– Prisen holdes kunstig lavt med store statlige subsidier. Dette forstyrrer markedet vårt, sa EU-kommisjonens leder Ursula von der Leyen da hun presenterte planene.

Kina har økt produksjonen av batterier og elektriske kjøretøy betydelig de seneste årene, langt fordi det lokale etterspørselen. Og importen av kinesiske elbiler til Europa har økt kraftig. I løpet av de første syv månedene av 2023 eksporterte Kina elbiler for til sammen 13,1 milliarder dollar. Til sammenligning ble det importert elbiler fra «Midtens rike» for til sammen 15,4 milliarder dollar totalt i 2022. 

Europeiske bilprodusenter har ulike tilnærminger til trusselen fra øst. For eksempel har Stellantis, en av verdens største bilprodusenter og morselskapet til merker som Peugeot og Jeep, kunngjort at de vil investere 1,5 milliarder euro for en eierandel på 20 prosent i den kinesiske elbil-startupen Leapmotor. Ifølge FT ønsker Stellantis med dette å utnytte de billigere kinesiskproduserte elbilene som kommer til Europa.

Skuffende kvartalstall

Hydros bekymringer for etterspørselen etter aluminium i Europa kommer etter at sektoren er blitt hardt rammet av stigende energipriser. Dette har blant annet ført til at aluminiumskjempen har måttet legge ned smelteverket i Slovakia. I tillegg er det en bekymring i industrien om Kina, den største aluminiumsprodusenten i verden, vil opprettholde sitt årlig produksjonstak på 45 millioner tonn.

Da Norsk Hydro la frem tallene for tredje kvartal på tirsdag skuffet industrikjempen da selskapet leverte en bunnlinje som var over 7 milliarder kroner svakere enn i samme periode i fjor. Mens en justert driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) endte på på 3,9 milliarder kroner, ned fra 9,7 milliarder kroner i samme kvartal i fjor.

I etterkant av kvartalstallene har analytiker Magnus Rasmussen i SEB kuttet kursmålet på Norsk Hydro-aksjen fra 60 til 55 kroner, og gjentatt salgsanbefalingen. I tillegg nedjusterte JP Morgan-analytiker Patrick Jones kursmålet fra 58 til 57 kroner. Også han gjentok salgsanbefalingen.