<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Palestinakomiteens bløff om norske våpen

Nammo er en forsvarsprodusent. Vi driver ikke politikk, og gjør som vi blir fortalt av våre folkevalgte, skriver Thorstein Korsvold i Nammo.

Publisert 8. nov. 2023
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 548 ord
VÅPENEKSPORT TIL ISRAEL ELLER IKKE? Plakater som dette, her med Nammos styreleder Dag Schjerven, er hengt opp flere steder i Oslo sentrum. Palestinakomiteen tar ikke på seg ansvaret, men støtter budskapet. Foto: Anders Horntvedt

Hvis et amerikanskutviklet våpen, produsert i USA av amerikanske ansatte, underlagt amerikansk lovgivning, selges til Israel etter godkjenning av amerikanske myndigheter, er det da et norsk våpensalg?

Palestinakomiteen synes å mene det. Vi mener påstanden er absurd.

Den siste uken har noen hengt opp plakater i Oslo. Nammo- og Kongsberg-ledere beskyldes for delaktighet i «folkemord i Palestina». Plakatene er usmakelige og usanne. Ingen avsender har meldt seg.

Så kom Palestinakomiteen på banen. De mener plakatene har et poeng. Norsk-finske Nammo eier nemlig en fabrikk i USA. Der produseres blant annet panservernvåpenet M72. I 2014 ble det solgt slike våpen til Israel.

Kjell Stephansen og Palestinakomiteen er sterkt kritiske til dette salget. Plakatene er ikke «så usanne likevel», «Nammo omgår det norske regelverket», og «Norske våpen brukes i Gaza» skriver Kjell Stephansen.

Det finnes et enkelt svar på dette: Norge selger ikke våpen til Israel. Det har våre folkevalgte bestemt, og slik er det.

Våpenet som omtales er heller ikke norsk, det er amerikansk. Tilknytningen er altså et delvis norsk eierskap. Betydningen av det eierskapet er liten: Fordi produksjonen foregår i USA, er den fullt ut underlagt amerikanske myndigheters regelverk og retningslinjer.

Stephansen har tilsynelatende ikke forstått dette når han påstår at Nammo omgår det norske regelverket. Norsk lov gjelder ikke i USA.

Det kan være legitimt å mene at Israels fremferd er for hard og hensynsløs. Og dersom man er motstander av amerikanske våpensalg til Israel, kan man argumentere for den saken

Norge er medlem av NATO, et militært samarbeid for å forsvare allianselandene. NATO-medlemmene utveksler også forsvarsmateriell og teknologi. Nammo er en del av dette: Vi har produksjon i ni land. Industrielle tyngdepunkt er i Norge, Sverige, Finland, USA, Tyskland og Spania. Vi kjøper også fra underleverandører i mange ulike land.

Dette er et system som både forsvarsindustrien og alliansen er helt avhengig av. Det er en forutsetning for at Norge kan kjøpe fly fra USA, ubåter og stridsvogner fra Tyskland og CV-90 panservogner fra Sverige.

Dette handler om vår felles sikkerhet. Ukraina-krigen viser med all mulig tydelighet at demokratier trenger våpen for å forsvare seg. Da må vi samarbeide.

Men et av kompromissene er også at hvert enkelt land bestemmer over sin forsvarsindustri og hvem de kan selge til. Hvis det er forsvarsindustri lokalisert i Norge – da bestemmer Stortinget hvem de kan selge våpen til. Amerikanske folkevalgte bestemmer tilsvarende i USA.

Man kan mene mye om krigen som nå pågår mellom Hamas og Israel. Det kan være legitimt å mene at Israels fremferd er for hard og hensynsløs. Og dersom man er motstander av amerikanske våpensalg til Israel, kan man argumentere for den saken.

Det Palestinakomiteen ønsker, ser derimot ut til å være at Norge på en eller annen måte skal gripe inn og hindre våpensalg til Israel, fra forsvarsindustri lokalisert i USA. Hvordan det skal foregå, er høyst uklart.

I teorien kunne den finske og den norske staten – om de var enige – gått til USA og forsøkt å overbevise dem om å boikotte Israel.

Men Palestinakomiteen vil tydeligvis at Nammo skal starte noe tilsvarende på egen hånd. Det ville opplagt vært en politisk handling. Våre eiere i Finland og Norge ville aldri godtatt det. Og det ville undergravet NATO-samarbeidet.

Nammo er en forsvarsprodusent. Vi driver ikke politikk, og gjør som vi blir fortalt av våre folkevalgte.

Thorstein Korsvold

Informasjonsdirektør i Nammo