Tankskipene som omhandles av kontrakten er på 15.000 dwt, og med en rekke Kongsberg Maritime-utstyr om bord kan de også operere på batteridrevet hybrid fremdrift. I en melding fra Kongsberg Gruppen fremgår det at selskapet har opsjoner for ytterligere flere skip.
Denne kontrakten bygger videre på et nåværende program på ni skip med det svenske rederiet Terntank, med lignende design og utstyrspakke. Alle de 11 skipene skal bygges ved China Merchants Jinling Shipyard (Yangzhou) Dingheng. Det første skipet til Sirius skal leveres i juli 2026.
100 millioner kroner
Ifølge Kongsberg Maritime har kontrakten en verdi på rundt 100 millioner kroner, og Kongsberg Maritime skal også levere styremaskin, propeller og thruster kontrollsystem, integrerte automasjonssystemer, fremdriftskontrollsystem og dekksmaskiner. Dette kommer i tillegg til design og ingeniørtjenester.
– Denne kontrakten bekrefter at vårt lavutslippsdesign og drivstoffeffektive løsninger er attraktive for flere rederier. De ønsker å ta i bruk bærekraftig teknologi i sin flåtefornyelse, sier Rune Ekornesvåg, salgsdirektør for skipsdesign i Kongsberg Maritime.
De nye skipene skal ha en energieffektiviseringsindeks (EEDI) som er rundt 40 prosent under 2025 fase 3-krav.