<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vurderer å stenge fabrikker i Tyskland

For første gang planlegger Volkswagen å stenge ned fabrikker i Tyskland, skriver Bloomberg.

Publisert 2. sep.
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 223 ord
Article lead
+ mer
lead
VURDERER Å STENGE: Volkswagen vurderer å stenge ned enkelte fabrikker i Tyskland for å kutte kostnader, skriver Bloomberg.  Foto: Bloomberg
VURDERER Å STENGE: Volkswagen vurderer å stenge ned enkelte fabrikker i Tyskland for å kutte kostnader, skriver Bloomberg.  Foto: Bloomberg

Volkswagen vurderer å stenge ned flere fabrikker i Tyskland for å dempe kostnader, skriver Bloomberg mandag. Det vil i så fall bli første gang i selskapets 87 år lange historie at en tysk fabrikk blir stengt. 

Selskapet planlegger å stenge minst én større bilfabrikk samt ett komponentanlegg i Tyskland, opplyses det.

Blant forslagene ble det også vurdert å forsøke å avslutte selskapets avtale med fagforeningene, som er på plass for å holde jobbene trygge frem til 2029.

«Det økonomiske klimaet er blitt tøffere, og nye konkurrenter har gått inn i det europeiske markedet», kommenterte adm. direktør Oliver Blume ifølge avisen. 

«Tyskland som forretningsmarked faller stadig bakover når det kommer til konkurranseevne.»

Sterke fagforeninger

Volkswagen, som også eier andre bilmerker, har lenge slitt med å få bukt med kostnadene for sitt hovedmerke. En treg overgang til elbiler i Tyskland har ført til ytterligere kostnader, og samtidig har forbrukernes kjøpekraft falt som følge av inflasjon og rentepress.

Selskapet har om lag 650.000 ansatte globalt, og 300.000 av dem er i Tyskland. Halvparten av plassene i selskapets tilsynsstyre er holdt av arbeidstakerrepresentanter, og den tyske delstaten Niedersachsen, som ifølge Bloomberg eier en 20 prosent andel, står ofte på fagforeningenes side.

Det har ført til en rekke sjefsbytter gjennom tidene, som tidligere adm. direktør Bernd Pischetsrieder, merkevaresjef Wolfgang Bernhard og nylig adm. direktør Herbert Diess. Alle tre måtte ifølge avisen gå som følge av upopulære effektiviseringstiltak.