Hydrogenselskapet Hexagon Purus melder fredag formiddag at selskapet og Daimler Truck North America (DTNA) har blitt enige om å avbryte partenes langsiktige forsyningsavtale for elektriske yrkeskjøretøy.
DTNA skal kompensere Hexagon Purus for visse kostnader som selskapet har påtatt seg gjennom avtalen, opplyses det.
Avgjørelsen skal frigjøre kapasitet til å ta fatt på andre kortsiktige muligheter for strategisk attraktive batterielektriske kommersielle kjøretøyprogrammer med høyere volum og marginpotensial, skriver selskapet.
Det gjør det også mulig for selskapet å styrke sitt fokus på operasjonell gjennomføring og oppskalering av den langsiktige avtalen om levering av batterielektriske lastebiler til Hino Trucks.
Gjentar guiding
Verdien av kontrakten ble i august i fjor anslått til rundt 150 millioner dollar, tilsvarende om lag 1,6 milliarder kroner.
Tross den avbrutte kontrakten gjentar Purus guidingen på minst 50 prosent omsetningsvekst i 2024, med en betydelig forbedring i marginen for driftsresultatet før ned- og avskrivninger (ebitda)
Selskapet venter også en omsetningsvekst på minst 50 prosent for 2025. Selskapet har tidligere vist til et omsetningsmål på mellom 4 og 5 milliarder kroner i 2025.
Hexagon Purus venter nå å oppnå en breakeven ebitdea i 2026, utsatt fra tidligere mål om 2025.