Rekordkontrakt for Green Yard Kleven
Green Yard Kleven i Ulsteinvik skal bygge et nytt spesialfartøy for offshoreoperasjoner. Det er verftets største kontrakt noensinne.

Skipet av typen field support vessel er designet av ingeniørselskapet Marin Teknikk i Dragsund i Herøy kommune på Sunnmøre. Bak milliardordren står det østerriksk-rumenske selskapet OMV Petrom.
Dermed er ordreboken som norske skipsverft sitter med kommet opp i 70 fartøyer og 43 milliarder kroner, ifølge bransjeorganisasjonen Norske Skipsverft i Bergen.
– Det er en gledens dag på Green Yard Kleven, sier verftssjef Hans Jørgen Fedog.
Fedog vil ikke oppgi kontraktssummen: – Den er sånn sett konfidensiell, men det er et solid pengebeløp. Vi snakker om en ny rekord for Green Yard Kleven med meget solid margin.
– Vi har siden overtagelsen av verftet i 2020 jobbet målrettet for å etablere oss i nybyggingsmarkedet med det rette prosjektet for oss. Det er derfor veldig tilfredsstillende at vi nå har landet denne kontrakten, sier han.
Green Yard Kleven har hele tiden hatt nøkkelkompetanse til å kunne bygge nybygg, og er på den måten godt rigget til oppdraget. Det blir likevel behov for flere ansatte i tiden som kommer.
Stor betydning
– Kontrakten vil bety mye for den maritime industrien både lokalt og ellers i landet. Flere lokale leverandører har allerede signert store avtaler for levering av utstyr og tjenester, sier Marin Teknikks adm. direktør Svein-Rune Gjerde.
Nybygget er skreddersydd for å betjene en bunnfast plattform på et stort gassfelt offshore på rumensk kontinentalsokkel, Neptun Deep-prosjektet i Svartehavet. Teknikere og administrativt personell for plattformen skal bo om bord på skipet.
Designet fra Marin Teknikk og byggeverftet Green Yard Kleven ble valgt i konkurranse med flere ledende skipsdesignere og norske og europeiske verft.
Fartøyet skal kunne være kontinuerlig koblet opp mot riggen med en gangvei slik at personell på riggen omgående kan evakueres til skipet hvis en kritisk situasjon oppstår.
Plattformen skipet skal betjene settes i drift fra 2027.
Flerbruk
Fartøyet har en lengde på 90 meter og en bredde på 22 meter. Det har innredning for 90 personer i like mange lugarer. Skroget vil bli bygd på Montex i Polen og er ventet til Ulsteinvik for utrustning og ferdigstillelse i starten av 2026.
Nybygget kan også betjene vindturbiner. Flere versjoner av skipskonseptet for bruk som installasjonsfartøy for offshore vind er nå under utvikling.
Designet vil ifølge Marin Teknikk også være ideelt for bruk i oppdrettsnæringen. Det arbeides med forslag til anvendelse både til frakt av oppdrettsfisk og til betjening av oppdrettsanlegg offshore.
Green Yard Feda overtok i 2018 driften til tidligere Flekkefjord Slip og Maskinverksted som har skipsverftstradisjoner tilbake til 1918. I 2020 kjøpte Green Yard gamle Kleven Verft. Søsterverftene Green Yard Feda og Green Yard Kleven er en del av Green Yard Group.
Ordrebok på 43 milliarder
Hittil i år er det ifølge Norske Skipsverft inngått 33 nybyggingskontrakter til en samlet verdi av 17,5 milliarder kroner ved skipsverftene her i landet. I samme periode i fjor var tallet 26 kontrakter til en verdi av 11 milliarder.
Total ordrebok ved norske verft er pr. i dag 70 skip til en kontraktsverdi av vel 43 milliarder kroner.
– Det går rett vei, og vi forventer flere nybyggingskontrakter utover høsten og vinteren, sier Norske Verft-sjefen Asle B. Strønen til Finansavisen.
Fincantieri-eide Vard med fire verft i Møre og Romsdal; Langsten, Søviknes og Brattvaag, er størst av de norske skipsbyggeriene.
Vard Group har dessuten datterselskaper i Romania, Vietnam og Brasil. Den samlede ordrereserven på Vard-verftene var ved utgangen av første halvår 25 milliarder kroner.