Det svenske batteriselskapet Northvolt har vært i enorme problemer den seneste tiden. Selskapet, som ifølge Financial Times har hentet over 13 milliarder dollar i gjeld og egenkapital siden etableringen i 2017, har også lekket som en sil.
I fjor endte årsresultatet før skatt på minus 1,2 milliarder dollar. En viktig forklaring på de knallrøde tallene er at selskapet sliter med elendige produksjonstall. I løpet av fjoråret var batteriproduksjonen på under 1 prosent av planlagt nivå.
Northvolts problemer har ført til at selskapet nå jakter nye 300 millioner dollar, eller 3,3 milliarder kroner i finansiering. Nylig varslet også selskapet at 1.600 ansatte mister jobbene sine.
«Vi er nødt til å ta noen tøffe grep», sa Northvolt-sjef Peter Carlsson. Oppsigelsene vil ramme 1.000 ansatte i Skellefteå, 400 i Västerås og 200 i Stockholm. Totalt har Northvolt 6.500 ansatte.
Ser fremover
Til tross for at Northvolts problemer nærmest virker uoverkommelige, er det fortsatt noen som har klokkertro på selskapet. Mandag røpet den opprinnelige svenske lastebilprodusenten Scania, som nå er eid av Volkswagen, at de kun skal bruke Northvolts batterier i sine elektriske lastebiler.
– Vi har nå bestemt oss. I fremtiden vil alle våre batterielektriske kjøretøyer kommer med Northvolts batterier. Volumene Northvolt leverer til Scania er for tiden tilfredsstillende, gitt det totale markedet akkurat nå, sa Scania-sjef Christian Levin på et pressemøte, ifølge Bloomberg.
Scania-sjefen budskap blir trolig godt mottatt i nordsvensken Skellefteå, der Northvolts første gigantiske batterifabrikk ligger. I et intervju med Svenska dagbladet i helgen sa Carlsson at det er tegn til bedring:
«Vi er på vei ut av et produksjonshelvete. Jeg tror vi har den tøffeste perioden bak oss.»
Konsernsjefen vil vil ikke si noe om når Northvolt vil nå full produksjonskapasitet i Skellefteå. Anleggets produksjon er i dag på et sted mellom 5 og 10 prosent av totalkapasiteten.
Største aksjonær
Volkswagen er for øvrig Northvolts største aksjonær. Bilgiganten har tidligere sagt at de vil støtte Northvolt i å skalere opp battericelleproduksjonen, uten å gå i detaljer om støtten.
Levin ville mandag ikke si noe om Volkswagen eller Scania vil bidra i Northvolts nye finansieringspakke.
– Det ligger i vår interesse å sørge for at Northvolt kan fortsette å levere battericeller til oss, slik at vi kan leverer kjøretøy til våre kunder, sa Levin.
Mandag ble det også kjent at Volkswagen-konsernet skal dra ned kostnadene. Derfor skal tre fabrikker stenges, og titusener av arbeidsplasser fjernes. Bilkjempens ansatte ble informert om dette på et møte mandag.
Ledelsen planlegger å gjennomføre kutt ved alle de tyske anleggene, og hele avdelinger risikerer å bli lagt ned.
– Ledelsen er helt seriøse med dette. Dette er ikke tomme trusler i lønnsforhandlingsrunden, sa Daniela Cavallo, Volkswagens hovedtillitsvalgt, til flere hundre ansatte i Wolfsburg, ifølge Reuters.
Nedbemanningen er forventet å starte i midten av 2025. Volkswagen har i dag rundt 120.000 ansatt i Tyskland, fordelt på ti fabrikker. Fabrikken i Osnabrück er spesielt utsatt for nedleggelse etter at den nylig mistet en avtale med Porsche.
Det skal også gjøres innsparinger gjennom lønnskutt på 10 prosent.