Målt i omsetning er Elopak verdens tredje største aktør som utvikler, produserer og selger kartongemballasje og fyllingssystemer for flytende produkter.
Hovedråstoffet i kartongene er trefiber som stammer fra skogindustrien. Materialet er fornybart og har et bedre klimaavtrykk enn plastbaserte produkter.
Kartongsalg er motoren
Rundt 90 prosent av inntektsstrømmen til Elopak stammer fra salg av emballasjeproduktet Pure-Pak.
Du kjenner det igjen fra melk- og juicekartongen i butikkhyllen. Øvrige inntekter kommer fra salg av fyllingssystemet som installeres hos produsenter samt service - og vedlikehold av utstyr.
Elopak
(Mill. EURO) | 3. kv. 2024 | 3. kv. 2023 |
Driftsinntekter | 292,8 | 283,5 |
Driftsresultat | 26,6 | 30,4 |
Resultat før skatt | 17,2 | 26,7 |
Kvartalsresultat | 15,6 | 19,4 |
– En fyllingsmaskin alene kan produsere opp mot 50 millioner kartonger, sier konsernsjef Thomas Körmendi til Finansavisen.
Dansken som har bakgrunn fra hovedkonkurrenten Tetra Pak, la onsdag frem tall for tredje kvartal som viste en inntektsvekst på 3,3 prosent mot samme kvartal i fjor. Fasiten var en omsetning på 292,8 millioner euro eller i overkant av 3,4 milliarder norske kroner.
– Inntektsveksten skyldes at volumet vi har solgt har økt, ikke fordi vi har hatt en prisstigning for våre produkter. Det er sterk konkurranse, men vi har klart å styrke vår markedsandel i Europa, sier Körmendi.
Bygger fabrikk i USA
I dag produserer og tilpasser Elopak ulike emballasjeprodukter med trykk på anlegg i Canada, Mexico, Marokko, Den dominikanske republikk, Saudi-Arabia, India, Nederland, Danmark og Ukraina. I tillegg har selskapet en fabrikk i Tyskland som lager fyllingssystemer.
– Vi har investert 70 millioner dollar i en ny fabrikk i Little Rock i Arkansas i USA, som vil være i drift i første halvår neste år. Vi har nylig også besluttet å øke investeringen ved anlegget med ytterligere 25 millioner dollar til en ny produksjonslinje. Det gjør at vi kan doble produksjonen av emballasje til det amerikanske markedet, sier Elopak-sjefen.
Etterspørselen etter Elopaks produkter beskriver han som god, og en grunn til det er et stadig sterkere krav fra myndigheter og forbrukere i ulike land om å redusere plast i emballasje.
– Mange av våre kunder har forpliktet seg overfor aksjonærer, dagligvarehandelen og kunder å redusere sine karbonutslipp. For å nå målene som er satt, leter de aktivt etter alternative produkter til plast. Våre produkter er en av løsningene på deres problemer, sier Körmendi.
Elopak utvikler stadig mer miljøvennlige pappkartongløsninger. I Norge samarbeider selskapet blant annet tett med Rørosmeieret som produserer økologiske produkter.
Emballasjen meieriet bruker er ubleket og inneholder grovere trefibre, noe som reduserer utslippene sammenlignet med mer tradisjonelle melkekartonger.
Vaskemiddel i kartong
Mange meierier og produsenter av juice rundt om i verden har langvarige relasjoner med emballasjeaktører som det kan være vanskelig å utkonkurrere. Dermed må man se seg om etter nye kundegrupper skal man vokse.
Elopak har derfor siktet seg inn mot produsenter av flytende vaske- og skyllemidler. Orkla er en aktør de har fått på kroken, og i norske og andre nordiske butikker er det nå blitt et ganske vanlig syn av påfyllkartonger med produkter som blant annet Omo, Milo, Klar og Blenda.
– Markedet for non-food, som vi kaller disse produktene, er et stort potensial for oss. Produsentene og dagligvarehandelen leter aktivt etter løsninger som kan erstatte plastflasker med noe annet, sier Körmendi.
Finansavisen skrev i fjor at det produseres 460 millioner plastflasker fylt med vaskemidler i Europa årlig. En undersøkelse fra 2018 estimerte at USAs plastsøppelberg av vaskemiddelflasker veide 14,5 millioner tonn.
– Aktører som Procter & Gamble ønsker å selge vaskemidler i kartongemballasje, og i Storbritannia går en av de store dagligvarekjedene i bresjen for å selge sine egne merkevarer med vaskemidler i kartong, sier Körmendi.
Målet hans er å kapre en større andel av de nye kundegruppene som etterspør kartongemballasje.