<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Jobber bedre tross milliardsmell

Kongsberg Automotive vil i år oppleve en milliardsvikt i omsetningen. – Vi er sikre på at dette markedet kommer tilbake, sier likevel konsernsjef Linda Nyquist-Evenrud.

Publisert 5. nov.
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 601 ord
Article lead
lead
INGEN SNARLIG BEDRING: – Vi venter en relativt flat utvikling for dette markedet inn i første halvår 2025, sier konsernsjef Linda Nyquist-Evenrud i Kongsberg Automotive. FOTO: Iván Kverme

Kongsberg Automotive (KOA) har slitt med sviktende omsetning i hele år. I årets to første kvartaler var salgsinntektene henholdsvis 17 og 15 millioner euro svakere enn året før.

Tirsdag la bildelprodusenten frem tall for tredje kvartal som viste forsterket nedgang. Denne gangen endte topplinjen på 181,6 millioner euro, tilsvarende et fall på hele 39 millioner euro sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Kongsberg Automotive

(Mill. EUR)3. kv./243. kv./23
Driftsinntekter181,6220,6
Driftsresultat1,19,7
Resultat før skatt−6,812,2
Resultat etter skatt−8,35,8

– Litt over 80 prosent av vårt salg er rettet mot Europa og Nord-Amerika, markeder som har opplevd en vedvarende nedgang over tid, både innen nyttekjøretøy og personbiler. Dette er en krevende situasjon, men vi møter den med klare tiltak for å sikre både effektivitet og langsiktig vekst, sier konsernsjef Linda Nyquist-Evenrud om omsetningssvikten.

Årets omsetning er så langt 71 millioner euro, eller rundt 850 millioner kroner, lavere enn i samme periode i fjor. Det gjenstår fortsatt ett kvartal i 2024, og Nyquist-Evenrud ser ikke for seg en snarlig bedring. Dermed ligger det an til et omsetningsfall på over 1 milliard kroner i 2024.

– Vi venter en relativt flat utvikling inn i første halvår 2025, sier hun.

– Jobber bedre

De svake markedene gjorde at KOA i forrige uke måtte senke årets forventinger for andre gang på kort tid.

I august ble forventede salgsinntekter i år dratt ned fra 830–880 millioner euro til 790–830 millioner. Nå er målet å nå en omsetning på 760–790 millioner euro. Samtidig ble det i forrige uke iverksatt et nytt kostnadskuttprogram på minst 10 millioner euro. Det innebærer at 150 KOA-ansatte må gå fra sine jobber.

Etter sommeren er også driftsresultatforventningene senket to ganger. Fra opprinnelig 34–44 millioner euro, til nå sist 18–23 millioner euro. KOA har etter årets tre første kvartaler levert et driftsresultat på 17,6 millioner euro, mot bare 0,8 millioner euro i samme periode i fjor.

– Til tross for svakere volumer er ebit-marginen kraftig forbedret fra 0,1 prosent i fjor til 2,9 prosent i år. Vi jobber med andre ord bedre nå enn vi har gjort tidligere. Når vi innen tredje kvartal neste år har gjennomført våre kostnadskutt, vil marginene bedre seg ytterligere. Vi vil dermed være godt rustet når markedene kommer tilbake, sier Nyquist-Evenrud.

Forrige ukes resultatvarsel gjorde at KOA-kursen falt 11,2 prosent. Tirsdagens ettermiddag var aksjen opp 1,5 prosent til 1,40 kroner. Arne Fredly kjøpte i september 15 prosent av aksjene i bildelprodusenten og er nå selskapet største eier. Fredly kjøpte aksjene for 1,15 kroner.

Aldrende flåte

– Når ser du for deg at markedene vil komme tilbake?

– Vi vet at det er en aldrende lastebilflåte der ute. Det blir også stadig strengere utslippskrav, samt at det er utsikter til lavere renter fremover. Vi vet derfor at det før eller siden vil komme vekst i dette markedet. Spørsmålet er bare når det skjer. Vi tror det vil skje en gang i løpet av 2025, sier KOA-sjefen.

KOA leverer stadig flere bildeler til nyttekjøretøy, og ifølge Nyquist-Evenrud er det europeiske nyttekjøretøymarkedet ned 13,9 prosent i år, mens det er en nedgang på 5,5 prosent i Nord-Amerika.

Det er imidlertid ikke alle markeder som svikter. I Sør-Amerika har det vært en vekst på 30,9 prosent, men herfra kommer bare rundt 5 prosent av KOAs omsetning. I Kina fortsetter også pilene å peke oppover, men bare med 2,1 prosent.

– I Kina har vi rundt 5 prosent salgsvekst i Kina, noe som innebærer at vi vokser i dette markedet. Hittil i år har 9 prosent av vår omsetning kommet fra Kina, med det var 11 prosent isolert i tredje kvartal, sier Nyquist-Evenrud.