Kepler-analytiker: – Rederne må ikke la seg psyke ut

Shippinganalytiker Petter Haugen i Kepler Cheuvreux mener rederne må psyke seg opp for å holde ratene høye neste år. I 2020 tror han forventningene til shippingmarkedet vil overgås, ellers blir analytikerne seende ut som tankeløse «bullnisser».

FORVENTNINGSFULL:  Shippinganalytiker Petter Haugen  i Kepler Cheuvreux tror neste år blir det mest spennende hittil i karrieren.  Foto: Foto: Iván Kverme
Næringseiendom

– Med fare for å gjenta meg selv fra sist jeg var intervjuet i denne spalten, så er vi fremdeles veldig optimistiske for utsiktene til råvareshipping – tank, LNG, LPG og tørrbulk – for 2020, sier shippinganalytiker Petter Haugen i Kepler Cheuvreux.

Faktorene som ligger til grunn for dette synet er lav flåtevekst over flere år, sterk vekst i amerikansk  olje- og gasseksport som driver opp gjennomsnittsdistansene og den nye drivstoffreguleringen IMO 2020. 

–  IMO 2020 er fremdeles en positiv katalysator. Ikke akkurat rakettforskning, men ikke desto mindre viktig, sier Haugen. 

Siden mai har dagratene for alle de ulike segmentene innenfor råvareshipping steget, noen kraftigere enn andre. 

25 PROSENT: Selv om enkelte aktører mener  dagrater på VLCCene begynner å bli høye utgjør de  en vesentlig mindre del av den totale leverignskostnaden på et fat olje enn i 2007-2008. Foto: Japan Marine United

Utgjør 25 prosent av kostnaden

–Forrige ukes «panikk» i råoljetankmarkedet, da ratene testet nivåer på 300.000 dollar pr dag, omlag 12-13 ganger høyere enn cash-break-even, er et godt eksempel på hva vi antagelig vil se mye mer av over de neste månedene, sier Haugen og legger til: 

– Men neste gang bør rederne være forberedt på å ikke la seg psyke ut av påstander fra raffinerier og andre deler av verdikjeden som sier at transportkostnadene blir «for høye». 

Ifølge Haugen gir en shippingrate på 300.000 dollar pr. dag for en VLCC en transportkostnad på om lag 16 dollar pr. fat olje på den lengste ruten fra USA til Asia. 16 dollar pr. fat utgjør om lag 25 prosent av levert kostnad, som er vesentlig lavere enn for eksempel de 60 prosent av levert kostnad som ble observert i tørrbulkmarkedet i 2007-2008. 

Kepler Cheuvreux-analytikeren har lenge hatt Frontline som favoritt, og ser fremdeles god oppside i aksjen, med et kursmål på 125 kroner. 

Anbefalinger

+ Frontline

+  Stoltt-Nielsen

+ Odfjell

+ Avance Gas

+ BW LPG

+ Flex LNG

Et tidsspørsmål for LNG

– Men nå er det også på tide å se hardt og nøye på Stolt-Nielsen og Odfjell som begge, tror vi, også kommer til å tjene gode penger i 2020 etterhvert som råoljetank-ratene «smitter» nedover i skipsstørrelsene og over til andre flytende laster, sier Haugen. 

Han  ser også oppside i LPG-aksjer om enn noe mindre enn før, i både Avance Gas og BW LPG  som har steget i snitt 180 prosent så langt i år. 

 LNG-shipping har over de seneste par ukene også har en kraftig rateøkning.

– Vi tror det bare et tidsspørsmål før de aksjene får et godt skyv i riktig retning.  Flex LNG kan gå mye på kort tid, sier Haugen.

Færre kontraheringer

ESG (envirnomental, social and governance) - trenden har også satt sitt avtrykk på shippingbransjen de seneste månedene. Først og fremst har det gitt seg utslag i at færre nybygg kontraheres, fordi det råder genuin tvil om valg av motorteknologi og drivstofftype. 

–  Selv om oktober ligger an til å bli en fabelaktig inntjeningsmåned for tankredere, er det så langt bare registert én VLCC bestilt, sier Haugen. 

Haugen håper også at den nylig positive vendingen i handelskrigen vil smitte over på makrotallene snarere heller enn senere tror han det vil hjelpe en del shippingsegmenter, spesielt tørrbulk- og bil-shipping. 

–  2020 blir uansett det mest spennende året i min karrière i denne bransjenEnten skal vi se høye forventninger bli innfridd eller, som vi tror, overgått, eller så kommer vi til å bli veldig skuffet. Og ikke minst se ut som tankeløse «bullnisser».


kepler cheuvreux
petter haugen
imo 2020
frontline
vlcc
stolt-nielsen
odfjell
avance gas
bw lpg
flex lng
Nyheter
Aksjeanalyse
Shipping
Børs
Næringseiendom