<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vil bankene følge tilbakeføringsplikten nå?

Om man blir svindlet, plikter banken å tilbakeføre svindelbeløpet umiddelbart, fremholder Dalin Malek i Jussbuss.

Publisert 9. mars 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 356 ord
MOTVILLIG TILBAKEFØRING: Vi erfarer at bankene gjennomgående har ignorert tilbakeføringsregelen etter gammel lov, skriver artikkelforfatteren. Her DNBs hovedkvarter i Oslo. Foto: NTB

I tråd med en stadig digitalisering av samfunnet, vokser nye former for digital kriminalitet frem. NorSIS og Skatteetatens ID-tyveriundersøkelse fra mars 2022 viste at rundt 150.000 nordmenn ble utsatt for identitetstyveri de siste to årene . Tallet er stigende, og de siste ukene har en rekke banker gått ut i media og opplyst om økt svindel. Blant annet gikk DNB ut i Dagbladet den 6. februar 2023 og advarte om en registrert økning på 66 prosent i svindelsaker i 2021.

Ved årsskiftet trådte en ny finansavtalelov i kraft. Loven regulerer forholdet mellom forbrukere og banker om finansielle tjenester. Den nye loven har større rekkevidde enn tidligere lov, med et særlig fokus på å styrke forbrukervernet og rettsikkerheten til svindelofrene.

Tilbakeføringsregelen er viktig. Den forhindrer at finansinstitusjoner kan leke nemnd eller domstol

Hvis uhellet først er ute, plikter man å varsle finansinstitusjonen om svindelen. Banken får da en plikt til å tilbakeføre svindelbeløpet med en gang, og senest innen utgangen av neste virkedag. Finansinstitusjonen kan bare fri seg fra denne plikten ved å ta rettslige skritt. Tilbakeføringsregelen er en skjerping av bestemmelsen i gammel lov, der bankene hadde fire uker på å tilbakeføre.

Tilbakeføringsregelen er viktig. Den forhindrer at finansinstitusjoner kan leke nemnd eller domstol. Uten regelen, kan bankene i praksis selv bestemme hvorvidt kunden eller banken skal bære ansvaret og den økonomiske byrden av svindelen. I tillegg sikrer tilbakeføringsregelen at svindelofre får pengene sine uten å måtte igangsette en rettslig prosess.

Med flere svindelsaker, vokser omfanget av svindelofres rettshjelpsbehov. Jussbuss er et gratis rettshjelptiltak som arbeider med svindelsaker. Vi erfarer at bankene gjennomgående har ignorert tilbakeføringsregelen etter gammel lov. Følgelig har ikke svindelofre fått tilbake penger de har krav på. Konsekvensene av dette er uheldige og går hardt ut over svindelofrene.

I Jussbuss ser vi stadig at bankene ikke overholder tilbakeføringsplikten fordi deres «interne» rettsorganer mener at kunden skal bære byrden av svindelen. Det er vanskelig å vite hvordan ny lov og mer oppmerksomhet på plikten kommer til å påvirke bankenes atferd. Uansett er det grunn til å spørre om bankene tenker å følge opp tilbakeføringsplikten etter ny lov, eller om den fortsatt vil brytes.

Dalin Malek

Jussbuss v/Husleie-, gjeld- og svindelgruppen