Slik vi ser det, må det klart kunne legges til grunn at det gjelder en relativ reklamasjonsfrist (krav om reklamasjon «innen rimelig tid») i kontraktsforholdet mellom klient og advokat. Det kan også være avtalt noe om reklamasjon i oppdragsbekreftelsen, som man må være oppmerksom på.
Reklamasjon «innen rimelig tid»
Det å reklamere vil si at man må gi beskjed til advokaten om at det foreligger en mangel ved utførelsen av oppdraget, og at mangelen vil gjøres gjeldende som grunnlag for et rettslig krav.
Reklamasjonsfristen vil normalt starte i det man «ble eller burde blitt kjent» med det erstatningsbetingende forholdet. Det vil si at fristen starter å løpe på det tidspunkt man blir kjent med faktiske forhold som gir grunnlag for å forstå at ytelsen ikke er i samsvar med det som er avtalt.
Dersom klienten er forbruker, kan vedkommende fort ha begrenset med innsikt i grunnlaget for å gjøre et krav gjeldende. Tidspunktet for når reklamasjonsfristen starter vil derfor kunne variere ut ifra hva slags feil og mangler det er tale om. For eksempel kan det være lettere å kreve at klienten selv reagerer på forhold som lett kunne vært avdekket ved å kontrollere fakturaen fra advokatfirmaet, mens mangler ved selve rådgivningen i kompliserte juridiske spørsmål kan være vanskeligere å avdekke uten profesjonell bistand.
Hva som ligger i «rimelig tid» må avgjøres konkret, og vil avhenge av forholdene i den enkelte sak. Sentrale momenter er kravets art og størrelse, partenes fagkyndighet og tidligere forbindelse. I vurderingen av hvilken tid som normalt står til rådighet for privatpersoner i møte med en profesjonell, er det naturlig å se hen til forbrukerlovgivningen hvor reklamasjonsfristen aldri kan være kortere enn to måneder. Av hensyn til tapsbegrensning og bevissikring, kan det imidlertid være gode grunner til at fristen ikke settes lengre. I næringsforhold vil kravene være strengere, og det vil normalt kreves en raskere reaksjon.
Konsekvensen av at det ikke reklameres, eventuelt at det reklameres for sent, er at kravet tapes.
Strengt, men likevel en forutsetning
I mange tilfeller kan klienten være langt mindre ressurssterk enn sin advokat. Selv om det kan virke strengt, vil det likevel gjelde krav til reklamasjon. Det ville vært lite rimelig om en klient som har tilstrekkelig oppfordring til å gjøre kravet gjeldende, kunne ventet med å varsle sin advokat til foreldelsesfristen nærmer seg. Hensynet til klienten kan imidlertid få en viss betydning i den konkrete vurderingen av reklamasjonsfristens startpunkt og lengde.
Det å være klar over reklamasjonsproblematikk i advokatansvarssaker er høyst relevant for advokater og deres ansvarsforsikringsselskaper, som risikerer å betale et krav de ellers kunne ha avvist.
Artikkelen er skrevet av Senioradvokat Alexander Wiesner Barg, advokatfullmektig Tora Flaatten Skaug og advokat/partner Jon Andersen i Ræder Bing Advokatfirma