Det er viktig å merke seg at hvem som har den økonomiske risikoen for varen under transport, ikke nødvendigvis sammenfaller med hvem som har eierskap til varene. Incoterms regulerer ikke overgang av eiendomsretten.
Eksempler på problemstillinger
Det er flere utfordringer som kan oppstå dersom partene ikke har et bevisst forhold til innholdet i Incoterms-vilkåret de har avtalt. Vi skal nevne noen eksempler nedenfor.
Et av Incoterms-vilkårene er CIP (Carriage and Insurance Paid To). Ved CIP-salg skjer levering og overføring av risiko fra selger til kjøper ved overlevering til transportør. Det er likevel selger som besørger og betaler for transport, og forsikrer varene under hovedtransporten. Man kan tenke seg at selger er norsk og har tegnet forsikring gjennom et norsk forsikringsselskap, mens kjøper befinner seg på andre siden av jordkloden. Dersom kjøper har fått kreditt og varen er ubetalt når skade skjer under transporten, blir det spørsmål om hvordan forholdet til transportforsikringen skal håndteres.
Kjøper hadde risikoen for varene da skaden oppstod og er derfor den som har krav på forsikringsutbetalingen. Det er likevel selger som har forsikringsforholdet og som ikke har mottatt betaling for sin vare. Selv om kjøper har krav på forsikringsutbetalingen, vil man fort tenke seg at det av praktiske hensyn er ønskelig at selger utsteder en kreditnota til kjøper mot at selger håndterer forsikringssaken, og mottar forsikringsutbetalingen. Det er ingenting i veien for en slik løsning, men det er da viktig å sørge for nødvendige rettighetsoverføringer, for å sikre at regressmulighetene mot den skadevoldende transportøren havner hos rett part.
Man kan også tenke seg motsatt situasjon, hvor kjøper er norsk og selger befinner seg på andre siden av jordkloden. Det avtales salg på vilkår CIF eller CIP. I slike tilfeller må en norsk kjøper, om skade skjer under transport, forholde seg til et forsikringsselskap som kan befinne seg på andre siden av jordkloden. Dette kan vanskeliggjøre posisjonen for kjøper i Norge. Kjøper bør her vurdere andre forsikringsløsninger, eller bruk av andre former for Incoterms.
Et annet eksempel er hvor partene har avtalt leveringsbetingelser FCA (Free Carrier). Tanken bak FCA er at kjøper skal besørge hovedtransporten, betale for denne og sørge for forsikringsdekning. Risikoen for varene går over fra selger til kjøper ved levering til et bestemt sted hvor hovedtransporten skal starte.
Selv om det er avtalt FCA, kan man tenke seg at kjøper finner det mer praktisk at selger ordner transporten, og retter en forespørsel til selger om dette. Dette rokker ved systemet, ettersom FCA er beregnet på transporter hvor kjøper både besørger transport og forsikring.
Kjøper hadde risikoen og skulle etter FCA også tegnet forsikring. Når selger likevel etter avtale har påtatt seg å besørge transporten, kan det oppstå uklarheter om hva partene egentlig har avtalt om ansvarsforholdene. Det kan også oppstå uklarheter med tanke på hvem som skulle ha tegnet forsikring, med risiko for at varen er uforsikret.
Smart, klart og enkelt
Incoterms er i utgangspunktet en smart måte å avtale leveringsbetingelser på, hvor man ikke trenger å utbrodere hvem som skal besørge hva og ha risikoen for de ulike stadiene ved en varetransport. Dette ligger allerede inne i Incoterms-koden partene avtaler at skal gjelde for kjøpet, og har det samme innholdet uavhengig av hvor i verden partene befinner seg. Dette er også fordelaktig for andre involverte parter enn kjøper og selger, for eksempel transportører og forsikringsselskaper, som må vurdere hvem som er rette mottaker for en eventuell erstatning. For at bruken av Incoterms skal fungere godt, må man imidlertid ha god kunnskap om hva de ulike kodene faktisk innebærer, og bruke disse riktig.