Etter nok et kanonbra år for Viking Cruises i fjor ble de virkelige verdiene synliggjort gjennom børsnotering på New York-børsen i mai i år. Aksjekursen begynte på 24 dollar, men har i skrivende stund steget til 35 dollar, noe som priser selskapet til over 15 mrd. dollar, tilsvarende 160 mrd. norske kroner. Torstein Hagen sitter på over 50 prosent av aksjene. Dette gjør cruiserederen til årets største klatrer på Kapitals 400-liste: Formuen øker med utrolige 167 prosent.
Eventyret startet med fire skip i 1997. Dette tallet har vokst til nær 100 skip, og verdiene har steget parallelt. Viking Cruises skiller seg fra konkurrentene ved at selskapet sikter seg inn mot “high-end”-delen av markedet. Etter børsnoteringen har selskapet servert både en solid kvartalsrapport for første kvartal samt to nye sjøsettinger. Selskapet har også en høy andel forhåndsbooking til sine cruise.
Bakgrunn
Les Kapitals portrettintervju med Torstein Hagen fra 2018.
Torstein Hagen er vokst opp i Nittedal, utdannet sivilingeniør fra NTNU og har en MBA fra Harvard Business School. Han startet karrieren som konsulent i McKinsey. Der kom han i kontakt med shipping- og cruisebransjen. Det var også som konsulent at han fikk appetitten på risiko, noe han ikke hadde hatt fra før.
Etter hvert ble Hagen sjef i Bergenske Dampskibsselskab og leder for Royal Viking Line. Det har vært elleville opp- og nedturer innen business etter det og før elvecruiseselskapet Viking Cruises ble etablert. Det er tuftet på et russisk elvecruise hans eks-kone dro på, noen gode kontakter og Hagens forståelse av cruiseindustrien.
Hovedkontoret til Viking Cruises er i Basel i Sveits. Selv bor Hagen i Luzern i alpelandet. Butikken styres også fra Bermuda og Los Angeles. Rederen har en stor leilighet på Tjuvholmen, men den er kun en investering. Jobben er hobbyen hans. Hagen har vært i stormen i mediene i den såkalte Drevland-saken og i forbindelse med skilsmisseoppgjøret med sin ekskone.