Hegnar: MDG vil strupe flytrafikken

Une Bastholm og Arild Hermstad. Foto: NTB Scanpix

Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen fredag 22. november 2019.

Miljøpartiet De Grønne (MDG), som hadde stor suksess ved kommunevalget i Oslo med 15 prosent av stemmene, har for tiden en oppslutning på landsbasis rundt 6-7 prosent. Det vil si at partiet er på størrelse med SV og dobbelt så stort som både Venstre og KrF.

Denne oppslutningen bruker MDG til et forsøk på å strupe nordmenns lyst til å fly.

I sitt budsjettforslag vil MDG heve avgiftene for å fly drastisk, med en ny seteavgift (på toppen av flypassasjeravgiften). Altså skatt på tilbudte flyseter og avgift for bruk av setene.

Regjeringen har til nå bare klattet på flypassasjeravgiften, og det er neppe dokumentert færre flyreiser på grunn av denne avgiften (det var Venstre som ville ha den).

Men MDG tar hardt i. For en familie på fire skal det bli dobbelt så dyrt å reise tur-retur Bergen. Det vil si 2.400 kroner dyrere fra Oslo, og utenlandsreisene vil, relativt sett, bli enda dyrere. Alle må regne med en dobling av billettprisen hvis MDG kommer til makten og får bestemme.

Partiets talsmann, Arild Hermstad, sier det rett ut: «Problemet er at det er blitt latterlig billig å fly» (Dagbladet). Han mener at «nordmenn er flyglade, og vi får glede av stadig lavere priser for helgeturen til New York, Thailand-turen i januar eller sydenturen i fellesferien».

Det er en rett observasjon. Sist helg opplevde vi stappfulle Norwegian-fly til Berlin.

Bruker man prismekanismen må man ta kraftig i, og MDG skrur veldig til. Demonstrativt mye.

«Vårt hovedmål er at man ikke får disse ekstremt billige sydenturene», sier Hermstad, og viser til at «du kan fly til Polen for samme pris som toget fra Oslo til Moss».

Han konstaterer at «flyprisene har stupt og de er uansvarlig lave».

Trolig får han og partiets andre talsperson, Une Bastholm, noen med seg på dette, men de fleste vil nok mene at de lave flyprisene er et gode man ikke vil gi fra seg.

MDG gir regjeringspartiene nok en lissepasning (i tillegg til skatteøkninger), og det kan jo brukes i valgkampen i 2021.

Arild Hermstad er nesten lyrisk når han sier at «vi ønsker at folk skal feriere i sitt eget nærmiljø. En hyggelig effekt av det er at vi får flere feriereiser i Norge og våre naboland, uten at man trenger å fly. Da får man også oppleve gleden av å reise med tog» (Dagbladet).

Vi synes MDG går altfor langt

Kanskje nordmenn bosatt syd i landet vil oppleve nordlys i Tromsø, men det går ikke med tog.

Av forskjellige grunner passer mer ferie i Norge for nordmenn oss ganske bra, og det er sikkert bra for Petter Stordalen og hotellene hans også.

Men vi synes MDG går altfor langt. De mener i alvor at vi må tenke på våre etterkommere, som også vil ut og fly, og derfor «har vi nordmenn en forpliktelse til å regulere ned våre egne flyreiser» (Hermstad).

Hvis vi har forstått det rett, vil MDG skuffe inn 10 milliarder kroner på dette. Og på toppen vil MDG ha 5 kroner mer i avgift på hver liter bensin eller diesel.

Hermstad og Bastholm har virkelig forståelsen av hvordan man bruker prismekanismen.

Vi er imponert.

Men det beste med angrepet på flyturene er at regjeringspartiene kanskje kan håpe på et mirakel i 2021. En dobling av flyprisene er drøyt. Og en økning i bensinprisen på 5 kroner pr. liter vil man merke hver gang man fyller tanken.