Gahr Støre vil fly

Jonas Gahr Støre og Bent Høie. Foto: NTB Scanpix
Leder

Statsministerkandidat Jonas Gahr Støre (Ap) sier at han, hvis han kommer i regjeringsposisjon, vil starte arbeidet med statlig overtagelse av luftambulansetjenesten.

Han er trolig tipset av Fagforbundet, som har betalt for en intervjuundersøkelse i regi av Sentio Research, hvor spørsmålet var om «luftambulansen bør drives av private som i dag, eller mener du at staten bør overta driften?»

Svaret var entydig. 71 prosent av befolkningen mener at staten bør overta, 15 prosent mener at luftambulansen bør drives av private som i dag, mens 14 prosent svarer «vet ikke».

I de nordligste fylkene mener, ikke overraskende, 83 prosent at staten bør overta.

Gahr Støre, som akkurat i disse dager er på frierferd i Nord-Norge, visste hva han skulle si.

Vi forstår Gahr Støre, og ville trolig sagt det samme.

Helseforetakenes nasjonale luftambulansetjeneste (HF) eies av landets fire regionale helseforetak og finansieres av staten. Og det omfatter faktisk to luftambulansetjenester. Det mest kjente Norsk Luftambulanse, som opererer legehelikoptre over hele landet, og det kontroversielle selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance, som fra 1. juli i fjor opererer ambulansefly over hele landet, men hvor den viktigste innsatsen er i Nord-Norge.

Babcock vant kontrakten etter en anbudskonkurranse som ble avgjort i 2018, og siden har det vært bråk om ambulanseflyene.

Legen og Rødt-politikeren Mads Gilbert ved Universitetssykehuset i Tromsø vil selvfølgelig ha offentlig drift, og han vet jo mye om de helsefaglige sidene, og han er en knakende god demagog, og nå er altså Ap på banen for at staten skal overta. Luftambulansen i nord er både helse og politikk.

Luftambulansen i nord er både helse og politikk

At staten, som prinsipp, har anbudskonkurranser for å få frem de beste tjenestene til lavest mulig kostnad, er opplagt for oss. Det må også gjelde helsetjenester.

Men luftambulansetjenesten i nord er så vital, hvor utrolig lange avstander ved akutt sykdom er en utfordring uten flytransport, at tjenesten må sees som en integrert del av sykehusene.

Det nye driverselskapet Babcock har ikke lykkes med å sikre og garantere sikre transporter.

Det har vært generelle driftsproblemer, motorproblemer ved mange fly, mangel på piloter og (pussig nok) så mange syke piloter på samme tid at alle flyene sto på bakken.

Det er åpenbart snakk om politikk og helsefag. Som reddende engel har helseminister Bent Høie (H) fått bruke helikoptre fra forsvaret.

«Jeg er ikke fornøyd med at nåværende flyambulanseoperatør Babcock ennå ikke har levert etter avtale», sier Høie.

Om han vil bli fornøyd er uklart, men befolkningen generelt, og befolkningen i de nordligste fylkene spesielt, er ikke fornøyd, og de vil ha statlig drift.

Det er normalt ikke vårt førstevalg, men hvis staten ikke er god nok til å kreve og passe på at anbudsvinnerne leverer, har man kanskje ikke noe annet valg enn å drive selv.

Det er i hvert fall det et stort flertall i befolkningen tror på.