Statlig oppkjøp av flyselskaper bare tull

Foto: NTB scanpix

Flyselskapene Norwegian og SAS, og de fleste flyselskaper verden over, er i dyp krise. Få reiser og flyene står på bakken. Aksjekursene for samtlige flyselskaper har falt dramatisk.

Aksjekursen i Norwegian har falt til rundt syv kroner (ned 80 prosent den siste måneden), og selskapet prises til litt over en milliard kroner på Oslo Børs.

Norwegian permitterer 7.300 ansatte og 85 prosent av avgangene er eller vil bli kansellert.

Med den nye permisjonsordningen tar staten mye av lønnskostnadene for de ansatte. Det skal regjeringen ha ros for.

Men det hjelper ikke. Norwegian var i finansiell krise før corona kom, og deretter er det bare blitt verre. En konkurs er ikke utenkelig.

En konkurs er ikke utenkelig

Det er tragisk for Bjørn Kjos og familie som etablerte Norwegian, og vi har mange ganger sagt at uten Norwegian ville de reisende blitt melket av SAS. Vi burde sørge for en byste av Kjos på Gardermoen.

Men det er også Kjos’ ansvar at Norwegian har gjennomført en ellevill og lånefinansiert ekspansjon verden over. Derfor vakler Norwegian nå. Selskapet har for mange fly og for stor gjeld.

I denne situasjonen kan NTB fortelle at det «er en uformell diskusjon allerede i gang i de politiske miljøene om statlig kjøp av aksjer i Norwegian som et mulig alternativ for å sikre flyselskapets overlevelse.»

SVs næringspolitiske talsperson, Torgeir Knag Fylkesnes, sier at «det er ikke SVs primærpolitikk å kjøpe flyselskaper, men vi vil vurdere det seriøst for å sikre arbeidsplasser og viktig infrastruktur.» Jonas Gahr Støre (Ap) er noe forsiktig og sier at «dette er børsnoterte selskaper som vi skal være varsomme med å spekulere rundt i offentligheten, men vi har et særlig samfunnsansvar for å sikre at den næringen holder seg i lufta.»

Trygve Slagsvold Vedum (Sp) følger opp med at «vi må sette inn tiltak som gjør at vi sikrer alle de tre flyselskapene Norwegian, SAS og Widerøe.»

Vi mener Knag Fylkesnes bør glemme dette utspillet med en gang, og samferdselsminister Knut Arild Hareide (Kr.F) bør vende det døve øret til.

Kjøpe flyselskaper? Hjelpe oss og skattebetalerne.

Men Norwegian-kursen lettet i går, og var opp 20 prosent i formiddagstimene (til 8,50 kroner).

Det Knag Fylkesnes, Gahr Støre og Slagsvold Vedum bør forstå, er at om man teoretisk skulle få kjøpt Norwegian for en milliard kroner (kursen ville selvfølgelig gå opp), så er det det minste beløpet staten må ut med. Deretter kommer mange milliarder kroner i driftsfinansiering og milliarder til å betjene gjeld og flyleveranser.

Det er mer snakk om 10 milliarder kroner enn en milliard kroner.

Hvis NTB virkelig har rett i at disse politikerne har diskutert kjøp av aksjer i Norwegian (vi får håpe at NTB ikke skjønner noe), så må noen roe dem ned. Hareide kan gjøre det.

I de vanskelige tidene vi er i, kan man ikke på Stortinget drive med tull.