Kronerulling for puber

Foto: NTB Scanpix

Antallet arbeidsløse har trolig passert 300.000 (siste kjente tall fra Nav er 291.000), og vi er på vei mot 400.000 arbeidsløse i Norge. Det er massearbeidsløshet, og en stor belastning for hver eneste som blir rammet. Det positive er at den nye permitteringsordningen er god. Den løper også i 26 uker, og blir sannsynligvis økt til 52 uker.

Kostnadene for staten i 2020 blir store, uten at det plager noen.

Vår sympati går mest til alle de titusener små næringsdrivende som er pålagt å stenge sine virksomheter (frisører, barer, treningsstudioer), og som nå har null inntekter. Nesten i samme bås kommer alle næringsdrivende med virksomheter i kommuner hvor hyttegjestene har vært en stor del av kundegrunnlaget, men hvor hytteeierne nå ikke får bruke sine hytter (heller ikke i påsken). Her snakker vi om forretninger, restauranter, barer, skiheiser, skiutleie og alt som hører til ski- og alpinområder.

Et vittig lyspunkt er at regjeringen har tillatt bruk av bobiler og campingvogner, og det er ikke vanskelig å spå at bobiler blir populære nå. De står normalt tett som hagl, og er ikke et vakkert syn, men for regjeringen er bobiler og campingvogner noe helt annet enn hytter.

Et vittig lyspunkt

Verst rammet er virksomheter som blir pålagt å stenge av myndighetene, men hvor masse faste kostnader må betales, helt uavhengig av at butikken er stengt. I første rekke er det her snakk om husleie og betjening av lån. Alle de ansatte blir permittert, men husleien ligger fast.

Noen gårdeiere har gitt utsettelse med husleie, men det hjelper ikke mye på bunnlinjen. Noen snille gårdeiere kutter kanskje husleien, og noen gir fritak for en kort periode.

Akkurat denne problemstillingen har de sett i Danmark, hvor den danske løsningen er at staten overtar alt eller deler av de faste kostnadene, som i hovedsak er husleien. Denne ordningen løper i tre måneder, og statens tilskudd vil variere med hvor mye den næringsdrivende mister av omsetningen.

Små og mellomstore bedrifter over hele landet ønsker seg en «dansk løsning». Det får de neppe. Regjeringen er ikke på det sporet.

En svakhet ved den norske regjerings første krisepakke er også at den er forbeholdt selskaper som har lån, og det er bankene (långiverne) som skal administrere ordningen. Har man bygget opp sin vesle virksomhet uten lån, sten for sten, blir man ikke med. Derimot slipper man ikke unna husleie, renter og strømregningen.

Den danske løsningen har mye for seg.

For noen er kronerulling blitt svaret. Fornøyde kunder som er redde for at den lokale puben kan gå konkurs, bidrar med gaver.

Det er ikke en forretningsmodell som kan vare, men nå prøves alt. Alt blir som i dag til over påske.