Coop liker ikke priskrig

Foto: NTB scanpix
Leder

Dagligvarebransjen er normalt preget av svak vekst og sterk konkurranse og kamp om tiendedels markedsandeler. Og selvfølgelig: Den hissige krigen om en mulig fordel for NorgesGruppens kjeder når det gjelder innkjøpsbetingelser. De store får de største rabattene.

Noen mener det er ulovlig og i strid med konkurransereglene.

Men nå, etter coronautbruddet, går det rett oppover for kjedebutikkene. I 1. kvartal i år økte salget med 7,2 prosent, og coronaeffekten kom først i annen halvdel av mars.

Påsken er normalt en tid med stort salg og intens priskonkurranse, men det ble det ikke noe av i år. Hytteforbudet sørget for det.

Men veksten er stor fordi det er forbudt å spise på restauranter og det store markedet for bedriftskantiner og denne industrielle delen av matmarkedet, er klart mindre på grunn av påbud om hjemmekontor og slikt. Folk må kjøpe mat i dagligvarebutikkene for å spise hjemme. Dagligvarebransjen er en coronavinner. Og også selskaper som leverer mat hjem til folk.

Men tro ikke at alt er bare idyll. Fryd og gammen.

Påsken ble litt for rolig for Kiwi-folkene

NorgesGruppens Kiwi-kjede, som har tatt markedsandeler ustanselig, liker litt uro og konkurranse, og har derfor i disse dager satt ned prisene på 200 varer med 20 prosent. Påsken ble litt for rolig for Kiwi-folkene.

«Vi mener at det er umoralsk ikke å bidra til lavere priser når det er så mange permitterte og folk uten jobb. Vår oppgave er å skaffe billige varer,» sier Kiwi-sjefen Jan Paul Bjørkøy til DN.

Det høres i overkant hellig ut, men resultatet er en vekst i omsetningen på 15 prosent og det vil angivelig «koste» Kiwi 200 millioner kroner (haha).

Det morsomme er hvordan konkurrenten Coop reagerer. Kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis sier at «det er umoralsk når man venter til etter ‘den største handleperioden i året’ med å starte priskrig, med henvisning til at det ikke ble noe av den årlige priskrigen på påskevarer. Vi ville aldri brukt krisen til å fremme oss selv.»

Hjelp, tror han på det selv?

Men konkurransen virker, for etter et par dager satte Coop ned prisene på de samme 200 varene, og de økte med 25 andre varer.

Nordmenn er mer hjemme, og spiser mer hjemme, og de stor kjedene vil ha sin andel av dette markedet. Da blir det priskrig, heldigvis.

Rema-kjeden som har ligget litt bakpå de siste årene, sier at de har satt prisene ned til Kiwi-nået på de samme varene. Nå vil Rema øke også.

Og hva sier Takle Friis? «At Kiwi kommuniserer priskampanjen på denne måten reagerer vi på. Det er på grensen og kanskje over.»

Vi synes dagligvarebransjen bør slutte med sytingen. Konkurransen er hard (heldigvis) og det meste går om pris, og innkjøpsbetingelser. Coronakrisen har gitt butikkene et overtak, og det får de utnytte best mulig. Moraliseringen er for dumt.

Vinneren er forbrukeren som sitter hjemme og spiser.