Spinnvill prising av Norwegian

Finansdirektør Geir Karlsen (t.v.) og konsernsjef Jacob Schram i Norwegian. Foto: NTB Scanpix
Leder

Ledelsen i Norwegian skal selvfølgelig ha mye ros for å lande en avtale med kreditorene som gjør at disse i praksis overtar selskapet. Men noe annet valg fantes ikke, så det var prosessen som var komplisert og krevende.

Før emisjonen sitter de gamle aksjonærene igjen med 5 prosent av Norwegian, og selskapet har fortsatt rundt 50 milliarder kroner i gjeld.

Markedet har nok fått med seg at aktører som Philippe Sissener mener at prisingen nå er «vill», slik det fremgikk av Finansavisen i går.

Noe må Kjos-familien ha lært

Norwegian vil i minst ett år fremover være et lite selskap som skal operere syv fly (mot rundt 150 fly før coronakrisen startet), og selskapet har ikke kapital til å klare dette på egenhånd. Det blir flere emisjoner.

Bjørn Kjos sier at han og Bjørn Kise har kjøpt litt aksjer i det siste, og at de trolig vil tegne seg i emisjonene. Det tror vi ikke noe på. Noe må Kjos-familien ha lært.

Det har vært spekulert i at staten skal eller må engasjere seg på eiersiden for å redde Norwegian, men samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) er meget negativ. Han er, naturlig nok, opptatt av at alle flyselskapene behandles likt.

Det absolutt ingen har fått med seg eller kommentert, er at det kan komme utenlandske selskaper inn på det lukrative norske markedet hvis vi kommer tilbake til «normalen» igjen.

SAS, Norwegian og Widerøe kan plutselig få konkurranse fra et lavprisselskap som Ryanair.

Eller fra et hav av andre selskaper som i dag har flesteparten av flyene på bakken, og som må finne nye markeder for å overleve. Verden har nok fly og flyselskaper, men ikke så mange nye markeder.

Når ingen i Norge ser denne trusselen, er det nesten skremmende. De som nå tegner aksjer i emisjonen på 400 millioner kroner, og som faktisk har fått høre fra Norwegian-ledelsen at selskapet må ha kapitalpåfyll flere ganger i år og neste år, beveger seg i totalt mørke.

Norwegians finansdirektør Geir Karlsen sier at «jeg merker en helt sinnssyk oppbakking fra kunder og andre. Jeg tror det skal gå, og kanskje det gjelder å skynde seg, om man vil være med».

Han er imidlertid så ærlig at han også tilføyer at «jeg tror alle ser at hvis det varer lenger, trenger vi mer likviditet».

Faren er derfor ikke over, og aksjekursen (prisen på egenkapitalen) kan vanskelig gå annet enn ned.

Og plutselig lander Ryanair på Gardermoen. Det er ingen snill konkurrent.

Trygve Hegnar
Norwegian
philippe sissener
bjørn kjos
bjørn kise
geir karlsen
emisjon
Leder