Hegnar: Naturvernforbundet krever tog for fly

Foto: Iván Kverme
Leder

Mens 17.000 fly er parkert på flyplasser rundt om i verden, og Norwegian har syv fly i trafikk og SAS 10, med noen titalls tusen permitterte i Norge, er det noen som klapper over utviklingen.

Naturvernforbundet krever at myndighetene forhindrer at flytilbudet når gamle høyder i etterkant av coronakrisen, og Naturvernforbundets leder, Silje Ask Lundberg, sier til Dagsavisen at «flybransjen må nå skaleres ned til et nivå som er både økonomisk og klimamessig bærekraftig».

Hun krever tog for fly.

At mer enn 20 millioner mennesker mistet jobben i USA bare i april og at Norge har mer enn 400.000 permitterte, for å nevne noe, får selvfølgelig flytrafikken ned, og dermed også CO2-utslippene. Coronakrisen gjør det lett eller lettere å redusere klimagassutslippene i Norge og på verdensbasis.

At Naturvernforbundet griper dette begjærlig er ikke så rart. Flytrafikkens utslipp i Norge skal ned med 50 prosent innen 2030. Vi nordmenn reiser mye innenlands og vi reiser mye på ferie til utlandet. Det er blitt slik når lavprisselskapene flyr oss til de fleste europeiske hovedsteder for det det koster å reise med taxi fra Oslo til Gardermoen.

Flyene skal opp i luften igjen

Naturvernforbundet mener at pengestøtte til flyselskapene må knyttes til å opprettholde et anstendig flytilbud mellom landsdelene, hvor det ikke er fullverdige alternativer, som kortbanenettet i nord, og ikke til flyavganger til utlandet.

Det er litt slik regjeringen tenker, når staten betaler for et visst minimumstilbud fra Widerøe, SAS og Norwegian innenlands.

Men regjeringen har også bevilget seks milliarder kroner til flyselskapene, og de skal fly til utlandet også. Den hopper ikke så lett på Naturvernforbundets ønske om at det må være «mer fokus på kortreiste ferier med tog og buss fremfor langreiste flyferier».

Flyene skal opp i luften igjen. Selv om det øker CO2-utslippene fra dagens kunstige utslippsnivå.

Teoretisk kan vi fryse dagens norske flytrafikk og oppnå store klimagasskutt, men gjør vi det, er det døden for de norske flyselskapene, med sine titusener ansatte. De utenlandske flyselskapene, som vil overta markedet, kan vi neppe stoppe.

Ja, det blir kanskje litt mer tog i fremtiden (bare de går), og kanskje litt mer buss, men nordmenn, med sin høye levestandard, vil også reise til resten av verden. De opplevelsene har vi godt av, og vi bidrar til å få folk i fattige land ut av fattigdom. Turistnæringen er ofte den største næringen og i dag står hoteller og strender tomme. Det er et tragisk syn.

Naturvernforbundet ser imidlertid sin sjanse, og ber om større CO2-avgifter, moms på billetter for grenseoverskridende reiser, høyere flypassasjeravgifter (er suspendert nå) og avskaffelse av taxfree-ordningen.

Med verdensøkonomien i knestående og rekordhøy norsk arbeidsledighet, er utfallet fra Naturvernforbundet et slag i ansiktet på millioner.

De kan godt kreve tog for fly, men det er bare søtt i det landet vi bor i. Flytrafikken vil komme tilbake, og så får vi se hvor stor støtte Naturvernforbundet får når krisen er over.

naturvernforbundet
fly
tog
Norwegian
sas
silje ask lundberg