Et gjesp i aksjemarkedet

Eldar Sætre. Foto: Iván Kverme
Leder

Meldingen om at konsernsjef i Equinor, Eldar Sætre, går av var ingen bombe. Den 23. juli skrev vi her i Finansavisen at det gikk rykter om avgangen, og bekreftelsen måtte komme.

Sætre ledet Equinor i seks år og var ansatt der i 40 år.

Ved slike lederskifter pleier aksjekursen å gjenspeile markedets oppfatning av lederskiftet, men markedet reagerte med et gjesp. Aksjekursen var opp litt over en prosent til 145 kroner.

Noen hevdet at Sætre vil bli husket for navnebyttet fra Statoil til Equinor. Han var nok ansvarlig for det, men det er bare en detalj. Sætre forsto at selskapets fremtid ikke bare er olje og gass, og navnebyttet gav et signal om noe nytt og bredere. Satsing på ikke-fossilt drivstoff og energi.

Vi liker å minnes gamle Statoil bygget opp av Arve Johnsen som hadde selskapets kasse i en tom sigarkasse.

Hva vi har ventet på i aksjemarkedet i sommer, er hvordan investorene ville reagere på alle konverteringene fra aksjer til gjeld. I går kom den største smellen. 900 millioner nye Norwegian-aksjer ble gjort tilgjengelig, og aksjekursen falt som en sten, med 17 prosent til 1,30, for så å ta seg litt opp igjen. Men det blir flere aksjer å dele verdien av selskapet på. 150 millioner nye aksjer kommer snart.

Norwegian hadde trolig ikke overlevd, selv med Statens garantihjelp på seks milliarder kroner, uten at alle kreditorene aksepterte å konvertere gjeld til aksjekapital, så det er ingen grunn til å kritisere Norwegian-ledelsen, men selskapet har ikke vært god til å fortelle hvordan antall aksjer ville bli blåst opp, og aksjekursen blåst ned. At mesteparten av aksjene vil bli solgt og i lang tid vil presse kursen ned, sier seg nesten selv når mye av konverteringene er gjeld til leasingselskaper som har skaffet Norwegian nye fly. De skal jo leie ut fly og finansiere fly og ikke leke flyselskap.

Milliarder av nye aksjer. En bedre shorting-kandidat har det ikke vært på lenge.

Dette spillet med nye aksjer etter konvertering av gjeld til aksjer har vi sett i oljeserviceselskapet Solstad også, og delvis også i riggselskapet Seadrill.

For den alminnelige investor blir det vanskelig å følge med, men det er alltid noen som regner bedre, og som kan tjene på markedets ufullkommenhet.

Det betyr kanskje ikke så mye hvem som sitter på toppen i Equinor

Verdien av Norwegian faller i hvert fall som en sten, og de som eide gjeld i selskapet, har snart ikke mye å hente i de aksjene som ble presset og dyttet på dem.

Antall passasjerer med Norwegian falt i juli med 75 prosent sammenlignet med juli-tallene i fjor. Får vi en ny bølge med coronaviruset i Europa kan vi glemme en oppgang for Norwegian eller SAS, som også faller. Verdens flyselskaper er zombier (levende døde).

Det var for mye gjeld og det er for mange aksjer å dele restverdiene på.

Eldar Sætre derimot etterlater seg et bunnsolid selskap, og det betyr kanskje ikke så mye hvem som sitter på toppen. Aksjemarkedet reagerte knapt.

trygve hegnars leder
eldar sætre
equinor
Leder