<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 24. sep. 2020 kl. 21.26
Oppdatert 27. sep. 2020 klokken 09.02
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 525 ord
Lan Marie Ngyen Berg (MDG). Foto: NTB

Ikke sjokk, nei

Etter ett års barnepermisjon er Oslos byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg fra Miljøpartiet De Grønne (MDG), tilbake i stolen. Hun har klekket ut to ting under permisjonstiden. For det første skal parkeringsavgiftene i Oslo kraftig opp i 2021 og årene etterpå, og for det andre foreslår hun forbud mot bruk av fossilbiler (bensin, diesel og hybrid) i Oslo sentrum.

Slik hennes vikar Arild Hermstad har herjet med bilistene i Nguyen Bergs fravær, er det selvfølgelig ikke en overraskelse eller sjokk at bilistene får lide. Antallet parkeringsplasser er systematisk redusert, og færre skal det bli, og kjøreforholdene er mange steder vanskeliggjort til det komiske (tilgangen fra Sentrum/Løkkeveien til E 18) og nesten komiske (reguleringen for biler i Bygdøy allé i rushtidene).

Arild Hermstad er også en fanatisk tilhenger av flere sykkelveier, selv om det stilles spørsmål om hvor smart og helsefarlig sykkelbruken er i vinterhalvåret med is og slaps.

Altså færre parkeringsplasser, dyrere parkeringsplasser og færre gater å kjøre i for bilistene, som også omfatter varebiler, drosjer og annen nyttetrafikk.

Hvor mye mer skal vi betale? Ganske mye mer. Beboerparkeringen skal koste 50 prosent mer og timeprisene skal øke med 25 prosent neste år og med ytterligere 25 prosent i 2022. Elbiler vil slippe unna med noe mindre. Alt blir dyrere for bilistene.

Det er mange som ikke klarer seg med sykkel eller gange

Dette forklarer Nguyen Berg med at «de aller fleste som reiser i Oslo, velger å gå, sykle eller ta kollektivtransport». Da følger hun dårlig med, for hvis hun besøker oss på Smestad, vil hun se at det er biler overalt hele tiden (stillestående køer i rushtiden) selv om kollektivtilbudet er veldig bra nettopp på Smestad. Det er åpenbart ganske mange som ikke klarer seg med sykkel eller gange.

Men vi får glede oss over at prisøkningen for bilistene gjøre bruk av bil til et luksusgode som gjør det bedre å være velstående bileier. Helst bør jo prisen være så høy at det alltid er ledige plasser når vi trenger parkering, og bompengene så høye at vi kan suse igjennom.

Lan Marie Nguyen Bergs sosiale gangsyn virker ikke å være helt på topp.

Forslaget om å forby bruk av fossilbiler i sentrum, er dog et lite sjokk. En ting er at myndighetene vil sørge for at det bare kan selges elbiler etter 2025, noe man kan planlegge ut fra, noe helt annet er forbud mot fossilbiler ganske raskt.

De tror at alle vil sykle og at alle bilister er rike

Igjen: Det er nok ganske mange som ikke klarer seg med Nguyen Bergs monstersykkel i sentrum, og da må droppe kjøring med fossilbil eller kjøpe en liten elbil ekstra. Siden vi har 12 fossilbiler, må vi nok kjøpe elbiler. Det blir altså flere biler og ikke færre. Som igjen krever parkeringsplasser, som gjerne kan være dyre, slik at vi raskt finner en ledig plass med vår elbil.

Det er faktisk ikke et sjokk at Nguyen Berg er tilbake. Vi har ventet på henne, og Arild Hermstad har vist vei i hele permisjonstiden. Hvis Oslo-beboerne er misfornøyde, får de vise det med stemmegivning ved neste kommunevalg. MDG gir seg ikke. De tror at alle vil sykle og at alle bilister er rike.