Slagsvold Vedum med ny teori

Trygve Slagsvold Vedum (Sp). Foto: NTB
Leder

Man skal ikke spøke med et parti og en partileder som har passert 16 prosents oppslutning, for det må jo ligge mye kunnskap bak. Så mye at Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum kan bli statsminister i 2021.

Opposisjonslederne hadde selvfølgelig ikke mye pent å si om regjeringens statsbudsjett for neste år, noe ingen heller hadde ventet. Jonas Gahr Støre (Ap) sa at «regjeringen gjør det billigere å være rik og dyrere å være syk», og SVs Audun Lysbakken sa (blant mye annet) at «dette viser en regjering som har større omsorg for milliardærene enn for de arbeidsløse».

Hadia Tajik, Aps finanspolitiske talskvinne, sa bare «skandale», og Senterpartiets Slagsvold Vedum var ikke nådig han heller: «Regjeringens avgiftskarusell fortsetter. Nå skal regjeringen nok en gang straffe vanlige arbeidsfolk og bedrifter».

Det han likte minst, er at regjeringen vil doble momsen fra 6 til 12 prosent for reiselivsnæringen. «Det å doble momsen for denne næringen midt i krisen er utrolig uklokt. Den sysselsetter veldig mange folk og mange bedrifter er på konkursens rand», sa Slagsvold Vedum.

At han vil reiselivsnæringen vel, gir vi gjerne ros for, men vi liker ikke at Senterpartiets partileder ikke kan de enkleste ting om merverdiavgift (moms).

På en gård er jo bunnlinjen noe flytende greier

Det er korrekt at regjeringen på grunn av coronakrisen satte ned momssatsen for reiseliv og transport (drosjer) fra 12 til 6 prosent, og det er faktisk, som Slagsvold Vedum sier, underlig at regjeringen setter den opp nå. Altså reverserer kuttet.

Men når Trygve Slagsvold Vedum begrunner kritikken (i Dagsnytt 18) med at dette går rett på bunnlinjen, og at drosjesjåførene får mindre å rutte med, så blir det så feil som det kan bli.

Taxiregningen eller hotellregningen på 100 kroner blir enten 106 kroner eller 112 kroner inkludert moms, og ingenting av momsbeløpet går til drosjesjåføren. Han får 100 kroner uansett. Han, som alle avgiftspliktige, avregner mot inngående moms og sender pengene til staten.

Ingenting går på drosjesjåførens bunnlinje, og han får ikke mindre å rutte med. Det bør en stortingsrepresentant og partileder vite.

Men det kan tenkes at en lavere momssats, som jo gir en lavere pris, gir økt etterspørsel og salg, og det er bra for den næringsdrivende. Det blir mer på bunnlinjen. Drosjesjåføren tjener imidlertid ikke mindre fordi momssatsen øker til 12 prosent.

Det kan tenkes at Trygve Slagsvold Vedum tenker på bønder som selger varer hjemme på gården (gårdsutsalg), hvor momsen fra potetene og eplene kanskje ikke kommer så klart frem, men det er en helt annen problemstilling.

På en gård er jo bunnlinjen noe flytende greier.