Boikott Wizz Air

Wizz Airs konsernsjef Jozsef Varadi. Foto: ntb
Leder

Mens SAS og Norwegian må konvertere stadig mer av gjelden til aksjekapital og krever mer statlig støtte, på toppen av statlige milliardgarantier, i form av kontantoverføringer for å overleve julaften, vil det ungarske selskapet Wizz Air tilby enda flere innenlandsruter i Norge til priser mellom 10 og 199 kroner.

I tillegg til basen med to fly på Gardermoen blir det ny base i Trondheim med to fly.

Dette kan vi ikke finne oss i. Siden 2006 har Wizz Air hatt ruter til 12 forskjellige land fra 11 norske flyplasser (det startet med en rute mellom Torp og Warszawa),og dette er jo rene lureriet. Vi har ikke merket noen ting. Wizz Air har bare flydd og flydd.

Og nå, når det er fare for at både SAS og Norwegian kan gå konkurs eller bli nedlagt, skal liksom Wizz Air være redningsmannen.

Da er det bedre at vi ikke har flyselskaper i Norge, bortsett fra miniputten Widerøe. Det kan ikke være mulig eller lovlig at et ungarsk selskap kan selge billetter så billig mens de gjeldstunge SAS og Norwegian halter videre.

Det viser jo at både SAS og Norwegian må få merkelappen mismanagament, og det er så pinlig at vi må skjule det. Da er det bedre med flere milliarder kroner i støtte fra staten.

Forgjeldet? Ja, ja, hvem er ikke forgjeldet i disse dager?

«Dette er strålende nyheter for landet deres, og strålende nyheter for Wizz,» sa toppsjefen Jozsef Varadi, og føyde til at «om vi ser etterspørsel fra forbrukerne, tilpasser vi oss det. Ser vi det ikke, så kutter vi.»

Er mannen gal? Tilbud og etterspørsel og sykt lave priser. Og rosinen i pølsen: «For tiden prøver vi å skape jobber og beskytte jobben for våre ansatte, og vil i første omgang benytte oss av eksisterende arbeidskraft i selskapet.»

Ingen løfter om tusenvis av nye jobber der, nei.

Dette er så grovt at mange fagforeninger planlegger aksjoner når Wizz Air starter opp (4. november og 19. desember).

Dette kan vi ikke finne oss i

Ikke ungarske fagforeninger, men norske. Wizz Air har nemlig ikke fagforeninger. De flyr til 35 land med 104 fly uten fagforeninger. Det skal ikke skje!

Bedre konk enn uten fagforeninger.

Derfor boikotter vi. Industri Energi, Nito, YS, Odfjell Drilling, Lederne, Norsk Sykepleierforbund, Arbeidsmandsforbundet, Berg Hansen og Erna Solberg.

Wizz Air har lurt seg unna siden 2006, men når passasjerene slipper unna med 199 kroner fra Oslo til Tromsø må det være slutt.

Det spiller ingen rolle hvor mange milliarder kroner Jan Tore Sanner og Knut Arild Hareide må pøse inn i SAS, Norwegian og Widerøe. Penger har vi nok av her i landet, og vi skal ikke ha et nytt ungarsk kongedømme, og ungarsk gulasj er oppskrytt.

trygve hegnars leder
Meninger
sas
Norwegian
wizz air
flyselskaper
luftfart
Leder