Barnslig samfunnsvakt

Norske piloter demonstrerer. Det store problemet ser ut til å være at Wizz Air selger for billige billetter. Her er det kanskje nødvendig å minne om at det var Norwegian som ledet an med lavprisbilletter i sin tid. 

Widerøe-pilot Jan Petter Munkvold var blant demonstrantene på Oslo lufthavn. Foto: NTB
Leder

Denne uken har norske piloter og ansatte i kabinforbundet i Parat demonstrert på flyplassene i Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger og Bodø. En hel dag satte de av til å demonstrere mot flyselskapet Wizz Air. Siden det knapt er fly som går, var det en rolig dag.

De demonstrerende piloter og kabincrew mener det ikke var en demonstrasjon, men at de sto «samfunnsvakt» en dag.

Sannsynligvis kan det bli flere slike samfunnsvakter, men datoer er ikke fastlagt. Målet er visstnok å informere de som tilfeldigvis kommer forbi om konsekvensene av å fly med Wizz Air.

En herlig priskrig, altså

Og Wizz Air skal fly. Går alt etter planen, starter de første innenlandsflyene fra Oslo til Bergen, Trondheim og Tromsø neste uke. Billettprisen er sagt å bli 199 kroner. Det blir det ikke mye penger av, for bare passasjeravgiften utgjør 125 kroner.

Ryktene vet å fortelle at Norwegian vil fly de samme rutene til samme pris. En herlig priskrig, altså.

For Norwegian, som har mistet 90 prosent av trafikken fra samme tid i fjor, er dette alvorlig, for selskapet taper allerede rundt 500 millioner kroner hver måned.

Mayday, mayday.

Leder i Pilotforbundet, kaptein Oddbjørn Holsether, sier at «mange bare ser lave priser og glemmer hva det koster ansatte i form av dårlige arbeidsvilkår».

Han vil slå «ring rundt den norske modellen i arbeidslivet. Et ryddig og organisert arbeidsliv med gode forhold er grunnlaget for velferdsstaten vår. Om arbeidsvilkårene blir forringet og menneskeretten til å organisere seg blir borte, vil også velferdsstaten bli borte».

Derfor snakket han om en samfunnsvakt.

Her er det kanskje nødvendig å minne om at det vel var Norwegian som ledet an med lavprisbilletter i Norge og Europa og på langdistanseruter til USA og Thailand, og Norwegian flyttet rundt på piloter og kabincrew mellom land og baser slik at de ansatte knapt klarte å følge med på karusellen.

Ingen snakket om samfunnsvakter da.

Det er åpenbart slik at ledelsen i Wizz Air ikke er så glad i fagforeninger, men før norske ansatte i Norwegian og SAS begynner å demonstrere og streike, bør vi vel få høre om de ansatte i Wizz Air ønsker fagforeninger, og om de isåfall er blitt avvist.

Wizz Air sier at de ansatte «er selskapets mest verdifulle eiendel. De blir behandlet og verdsatt tilsvarende i alle flyselskapets markeder, i samsvar med de respektive lokale regelverk».

Javel, vi får tro på det da, inntil det motsatte er bevist.

Det store problemet nå ser ut til å være at Wizz Air selger for billige billetter.

Dette må vi forhindre med såkalte samfunnsvakter.

Mye tyder på at pilotene vil bli stående lenge på bakken, sammen med flyene. Avbrutt av en demonstrasjon i ny og ne.