<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 29. nov. 2020 kl. 20.57
Oppdatert 6. des. 2020 klokken 10.22
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 446 ord
Arild Hermstad (MDG). Foto: NTB

MDGs selvmord

Ved flere kommunevalg og i løpende meningsmålinger har Miljøpartiet De Grønne (MDG) fått stor oppslutning og partiet har ligget godt over sperregrensen. Det er det nå slutt på. MDG daler og er godt under sperregrensen, og det er lett å forstå hvorfor.

På landsbasis har nå MDG valgt side i blokkpolitikken, og vil støtte Ap og Jonas Gahr Støre og de rødgrønne (ikke akkurat en stor overraskelse), og i bypolitikken er MDG et fanatisk og bilfiendtlig parti.

Byråd Lan Marie Nguyen Berg har avskaffet flere tusen parkeringsplasser og gjort Oslo så vanskelig å kjøre i, at butikkdøden truer i sentrum, og de som er igjen, mister omsetning. Nguyen Berg tror virkelig at all eller mesteparten av trafikken kan gjennomføres av gående, syklende og brukere av kollektivtransport. Veitrafikken generelt i Oslo og til og fra Oslo på innfartsveiene,burde fortelle MDG og byrådet noe annet.

Det nye er at MDG og partiets nestleder, Arild Hermstad, som også har vikariert for Nguyen Berg i Oslo, vil endre fartsgrensene i Oslo drastisk. I det nye partiprogrammet heter det at fartsgrensen i byene skal senkes fra 50 til 30 km/t. «30 skal bli det nye 50,» sier Hermstad til Aftenposten. Og i nærheten av skoler skal hastigheten ned til 20 km/t.

«MDG vil at at barna skal ta gatene tilbake,» sier Hermstad.

Trafikkstrømmene kan ikke utelukkende legges opp etter barnas behov

Trafikksikkerhet er selvfølgelig viktig, men Oslo har 700.000 innbyggere og 200.000 reiser ut og inn av byen hver dag, og da kan ikke trafikkstrømmene utelukkende legges opp etter barnas behov.

Det er ikke slik som Hermstad tror, eller later som han tror, at hastighet alltid dreper.

Et barn kan bli offer av en ryggende bil på en parkeringsplass, og døds- og ulykkestallene går dramatisk ned på nye motorveier som E6 og E18. Likevel kaller Hermstad disse veiene for «monstermotorveier for å øke trafikken i byene våre».

Det er jo slik at hastighet null gir null trafikkulykker, men det er ikke slik vi kan ha det. Byene må være åpne for privatbiler og varetransport og samtidig gi trygghet for bestemor og barn som skal sykle og gå. Men ikke alle bestemødre sykler eller benytter trikken. De kjører selv eller benytter drosje. Byen(e) trenger bilen.

Et annet stort og grovt angrep på bruk av bil, er at MDG vil ha innført, på nasjonalt plan, at private kan bli pålagt å innkreve parkeringsavgift på private p-plasser (betyr vel kjøpesentre og butikker), samtidig som arbeidsgivere som gir ansatte gratis parkeringsplass på arbeidsplassen, må ta betalt for dette.

Vi tror MDGs nye politikk med 30 km/t som ny standard fartsgrense, og en ny og inngripende politikk på parkeringssiden, vil få MDG til å bli værende godt under sperregrensen.

Slik kan bilisten si stopp. Det er nok nå.