Ønsker vi en bilfri by?

Lan Marie Berg (MDG). Foto: NTB
Leder

I indre del av Oslo, det som noe uklart defineres som innenfor Ring 1, er det under halvparten av innbyggerne som har egen bil. De fleste reiser kollektivt eller sykler og går. De synger og plystrer.

Av de biler som selges i hele Oslo, utgjør nye elbiler over halvparten. Det er imponerende og lovende.

Innen 2025 skal alle biler som selges i Oslo, være utslippsfrie, og slik går det nok. Og vi har trodd at selv om vi ikke kan kjøpe nye biler med fossilt drivstoff, så vil vi kunne bruke de gamle vi har.

Men dette går ikke raskt nok for MDG og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg. Hun vil skifte takten. Allerede til neste år vil hun ha en såkalt prøveordning med bilfri by eller utslippsfri by innenfor Ring 1. Det bor bare noen få tusen mennesker innenfor Ring 1, så protestropene har ikke vært mange. Hvem orker bry seg, liksom.

Vi tror det gjelder å følge nøye med hva Lan Marie Nguyen Berg sier og gjør, for neste skritt i en bilfiendtlig politikk kommer allerede i 2026. Da skal det, ifølge MDG og Berg, være forbudt med fossildrevne biler innenfor Ring 2 (Kirkeveien-ringen) og der bor det i dag mer enn 150.000 mennesker. Alle disse kan selvfølgelig ikke gå eller sykle, og kollektivtilbudet dekker ikke alle behov hvis man kjøper noe større man trenger bil til.

Man må være rik, slik at man kan kjøpe seg en praktisk elbil til kjøring innenfor Ring 2.

Til lengre turer, innenfor Ring 3 eller til hytta, kan man kanskje få lov til å bruke den gamle bensin- eller dieselbilen.

Vanskeligere blir det uansett, for når (hvis) Oslo bare har elbiler, blir spørsmålet om det er parkeringsplasser igjen, og det er tvilsomt. De avskaffes og fjernes i et rasende tempo, slik at på få år er mer enn 5.000 p-plasser borte. Det blir flere.

Før MDG og de rødgrønne går av etter neste valg i Oslo (om et par år), kommer sikkert spørsmålet om vi skal få lov til å parkere på egen grunn opp.

MDG pleier å glemme at også elbiler trenger parkeringsplasser og (selvfølgelig) ladeplasser.

Eller MDG ser bort fra dette, fordi partiet helst vil ha et bilfritt sentrum (Bilfri by), og når dette målet innenfor Ring 1 er nådd, kommer raskt spørsmålet om hva man skal gjøre med alle bilene innenfor Ring 2. De skal i hvert fall være fossilfrie.

All varetransport innen Ring 2 må selvfølgelig også være fossilfri. Og innen Ring 1.

Hotellene i sentrum får heller ikke gjester i drosjer eller annet med diesel- eller bensinbiler.

Det er el som gjelder, hvis ikke hydrogen har overtatt.

Det er ikke gratis å bli bilfri eller fossilfri

De tusenvis av diesel- og bensinbiler som må selges, kan man forsøke å selge på landsbygda hvor Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum bestemmer. Han liker diesel.

At disse bruktbilprisene går ned, må man regne med. Det er ikke gratis å bli bilfri eller fossilfri.

Det koster faktisk penger å ha en ekstra elbil.

Mange vil kanskje si at det er lenge til 2026, og det er sant nok, men vi tror forbudet mot bruk av fossilfrie biler innenfor Ring 2 kommer mye før. Lan Marie Nguyen Berg har nemlig fått fart på sin sykkel, og da tvinger hun oss med. Med fin utsikt fra Stortinget.