<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 29. des. 2021 kl. 21.02
Oppdatert 2. jan. 2022 klokken 13.34
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 409 ord
Arne Fredly. Foto: Iván Kverme

Fredly i det sorte hullet

Dette var Trygve Hegnars leder 30. desember.

Storinvestoren Arne Fredly, med base i skatteparadiset Monaco, har vært så god de siste årene at han nærmest kunne gå på vannet. Intet kunne gå feil.

Men en stor bot fra Finanstilsynet for manglende børsmelding ved et aksjesalg, har gitt Fredly noen riper i lakken. Han er rasende på Finanstilsynet, som skrev ut boten, og han er rasende på Finansavisen, som skrev om saken.

Ved utgangen av kjempeåret 2021 på Oslo Børs, er det mange som lurer på hvordan det er gått med tankrederen Arne Fredly i år. Tankmarkedet har ikke vært så dårlig siden 80-årene, og spotratene dekker ikke de faste kostnadene engang.

Svaret er: Ikke så verst. Tankrederen Fredly har vært en forsiktig herremann.

Av de åtte nye tankskipene har kontraherte til selskapet Hunter Group, er fire skip solgt, og aksjonærene – blant hvem Fredly gjennom selskapet Apollo Asset Management er den største, med rundt 30 prosent – har fått utbytte på 100 millioner dollar. Senest i juli ble det 50 øre i utbytte pr. aksje.

Blir det bedre i 2022?

Fredly konkurrerer med Herbjørn Hansson i Nordic American Shipping Co om å være utbyttekonge.

Hunter Group har nå en markedsverdi på nær 1,7 milliarder kroner, og det ser ikke ut til at det ekstremt dårlige tankmarkedet har presset skipsprisene så mye ned. Fredly er svært stolt av at alle skipene har såkalte scrubbere, som gir bedre rater enn konvensjonelle tankskip.

Forrige gang tankmarkedet var så dårlig som i dag, på midten av 80-tallet, gikk alle de store tankrederne konkurs eller selskapene ble avviklet, og man kunne få kjøpt så mange tankskip man ønsket til en pris lik skipenes skrapverdi. Det var en sunn spekulasjon. Etter skattefordelene kunne man ikke tape.

Arne Fredly kunne selvfølgelig ikke forutse at markedet skulle bli så svakt som i 2021 og i 3. kvartal 2021, men han sikret seg likevel med gode utbytter og tilbakekjøp av aksjer, samt at skipene ble sluttet for lengre perioder. Etter første kvartal 2022 og fremover er imidlertid det meste av beskjeftigelsen i spotmarkedet.

Fredly, som også har Sundt-arvingene som medinvestorer, kommer ikke til å måtte selge skipene til stålverdien, men Fredly og andre investorer har godt av å se at han ikke gå på vannet.

Tankmarkedet er i det store, sorte hullet, og med covidbølgen rullende over verden, blir det vel mindre behov for olje. Herbjørn Hansson, som har satset på suezmaxskip, taper for tiden skjorta.

Blir det bedre i 2022?