<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 3. apr. 2022
Oppdatert 18. apr. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 488 ord
Byrådsleder Raymond Johansen (Ap). Foto: NTB

Rødgrønne amatører

Det var absolutt grunn til å tro at det var en 1. april-spøk da det rødgrønne byrådet i Oslo fredag kunne fortelle at den nye Fornebubanen, fra Majorstuen til Fornebu, vil koste 26 milliarder kroner, og ikke som budsjettert 18 milliarder kroner. Banen vil, hvis den noen gang blir ferdig, bli åpnet i 2029 og ikke i 2027 som planen var. Byggestart var i 2020.

Den nye banen, som vil gå under bakken og binde det eksisterende T-banenettet sammen med Snarøya, Skøyen og Fornebu, har utvilsomt mye for seg.

Hvis man tar en tur på E18, ser man også at prosjektet er kommet i gang. Det er store byggekratre, og bygninger langs motorveien er fjernet (kjøpt eller ekspropriert). Endestasjonen på Fornebu er klart synlig.

Men det er åpenbart at det sittende byrådet ikke kan håndtere slike store prosjekter. En kostnadsoverskridelse på åtte milliarder kroner er, så langt, helt vilt.

MDG-politikeren Lan Marie Berg måtte gå av da overskridelsene på et vannprosjekt gikk av skaftet, og nå er det MDG-politikeren Sirin Hellvin Stav som er den formelt ansvarlige.

Hva driver de med? Alle skjønner at slike prosjekter kan bli dyrere enn anslått. Det viser seg (alltid) at grunnforholdene er verre enn antatt, alle kostnader øker, byggetiden øker og reguleringsprosesser tar mer tid enn man trodde.

Men slikt burde ingeniørene og politikerne klare å få inn i sine budsjetter. Det er vel mer unntak enn regelen hvis det ikke kommer pris- og kostnadseffekter. Her bommer man altså med åtte milliarder kroner på den lille banestumpen på åtte kilometer.

Det ser nesten ut som en bevisst plan for å få Fornebubanen vedtatt, å sette prisen for lavt.

Stopper da kostnadene på 26 milliarder kroner? Sikkert ikke. Man kan ikke forvente en slik kunnskap og handlekraft hos MDG-byråd Stav.

Og byrådsleder Raymond Johansen (Ap) hører man ikke noe fra. De har liten eller null peiling på slik prosjektstyring, og milliardene triller ut. Gode konsulenter må åpenbart være mangelvare i Oslo kommune.

Ansvarlig byråd bør selvfølgelig gå av

Siden disse politikerne ikke kan trylle, må pengene skaffes ved nye og større bevilgninger og mer bompenger. Staten deltar i finansieringen (Oslopakke 3), men staten vil ikke være med å dekke kostnadsoverskridelser. Dette overlater de til Oslo kommune og Viken.

8 milliarder kroner (minst) i overskridelser er altså ingen 1. april-spøk. Det er dødsens alvor.

I Høyre snakker de om å stoppe hele prosjektet eller å fjerne en del av stasjonene. Det er nesten like dumt som overskridelsene. Det er kommet for langt nå, og uten stasjoner ingen passasjerer.

Venstre sier at «her er vi vitne til et prosjekt der taksameteret tilsynelatende løper helt løpsk», og Høyre sier at «vi kan ikke sitte og styre på en evig budsjettoverskridelse».

Dette burde være en gavepakke til opposisjonen, men de bare mumler og snakker.

Ansvarlig byråd bør selvfølgelig gå av og velgerne bør få vite hvor slepphendt de rødgrønne driver byen.

8 milliarder kroner i overskridelser fra Majorstuen til Fornebu. Er det mulig?

Det er ikke rart vi vil få mer eiendomsskatt og høyere bompengetakster.