KjøpLogg inn
Publisert 20. juni 2022 kl. 20.00
Oppdatert 23. juni 2022 klokken 13.36
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 483 ord
foto: NTB

Ekstreme lønnskrav, sier du?

Dette var Trygve Hegnars leder tirsdag 21. juni 2022.

Det trues med en trippel flystreik denne uken. Flyteknikerne i Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) har allerede startet med streik, og vil trappe opp, pilotene i SAS skal visstnok streike og bakkemannskapene truer med det samme.

Foreløpig (mandag formiddag) er bare et par flyvninger for Widerøe kansellert, men det kan bli livlig på flyplassene i slutten av uken.

NHO Luftfart og NFO har forhandlet, også på overtid, slik det skal være, men det ble ingen løsning. «De står bom fast,» sier lederen i NFO, Jan Skogseth, om NHOs tilbud, og NHO sier om NFO at «de rikker seg ikke en millimeter».

Kjernen i det hele er at Frontfagsmodellen kollapser nå i innspurten av tariffoppgjørene.

I flere måneder har vi sett tariffpartnere som forhandler og forhandler, og som truer med streik og gråt på overtid, men alle får det samme: 3,7 prosent lønnsvekst som ramme.

Det er årets teater eller komedie.

Frontfagsmodellen er ikke noe som er lovfestet. Det er partene i arbeidslivet som på kammerset er blitt enige om at vi først skal finne ut hva konkurranseutsatt industri kan tåle av lønnsvekst, og deretter må alle andre, i privat og offentlig sektor, godta det samme resultatet.

I år er det 3,7 prosent som gjelder, og det triste er at det er gått ut på dato fordi prisveksten er høyere enn antatt. Nå taper alle.

Frem med lommetørklet

Det er trolig korrekt å si at Frontfagsmodellen har tjent Norge bra.

Men flyteknikerne vil ikke være med på denne løsningen. De krever, i følge NHO, en lønnsvekst på 17-18 prosent, og de best betalte tjener allerede nærmere 800.000 kroner i året.

NFO-leder Jan Skogseth, viser til, eller begrunner sine krav med, at «flyteknikernes lønn har vært under press så lenge at yrket ikke lenger er konkurransedyktig».

Det er akkurat samme argumentasjon som lærere og sykepleiere har brukt i mange år, uten hell. Så hvorfor skal det være annerledes for flyteknikere?

NHOs forhandlingsleder, Torbjørn Lothe, er en hard negl, og han sier at «vi har vært fleksible, og sagt at vi kan diskutere tilpasninger. Men det må ligge innenfor rimelighetens grenser».

Han har tenkt å holde seg innen 3,7 prosent, rimelig eller ikke.

Jan Skogseth virker litt slått ut, og sier at «vi flyteknikere skal også på ferie i sommer, og vi blir også rammet som alle andre».

Frem med lommetørklet.

Våre lesere får gjette på hvordan vi tror det ender. Med en trippel streik eller med 3,7 prosent.

Pilotene i SAS har det litt verre, for piloter er det nok av, og hvis pilotene og andre kabinansatte ikke gir seg, går SAS konkurs. Her er det ikke snakk om hvor mye lønnen skal opp, men hvor mye den skal ned. SAS-flyverne står øverst i rutsjebanen og nedover går det.

«Ekstreme lønnskrav,» sier Lothe om flyteknikerne. «Man kan ikke gi en økning på 17-18 prosent når sykepleiere og bussjåfører bare får 3,7 prosent. Flyteknikerne må realitetsorientere seg i forhold til andre bransjer.»

Vi får se. Kanskje sprekker Frontfagsmodellen her.