+ mer
NORSK: Navnet og nummeret på drakten til Lionel Messi er fra en norsk bedrift.  Foto: Jon Nazca/Scanpix

Har Europas største klubber på kundelisten

I en norsk bygd med 1000 innbyggere produseres trykkene til fotballdraktene til Europas største klubber. Med Liverpool og FC Barcelona på kundelisten, har selskapet Avery Dennison NTP fått rekordomsetning i flere år og stadig stigende overskudd.

(Denne saken var først publisert 3. august, 2019)


GAUPNE, LUSTER:

Da Lionel Messi sikret ligagullet for Barcelona, kunne også et norsk selskap juble. Da Ada Hegerberg scoret hattrick i Champions League-finalen, var det en norsk bedrift som hadde vært med på å lage drakten hennes. Og da kvinnelandslaget spilte fotball-VM i sommer, kom også trykkene fra samme bedrift. Selskapet heter Avery Dennison NTP. De lager transfermerker til tekstiler, som for eksempel navn og nummer på fotballdrakter. På kundelisten står blant annet Premier League, Liverpool og FC Barcelona.

– Jeg er jo fotball-nerd, så det er kjempestas å se produktet sitt på banen, sier administrerende direktør i Avery Dennison NTP, Tom Dyrdal.

Nasjonalromantisk 

I den lille bygden Gaupne i Sogn og Fjordane, med rett over 1000 innbyggere, ligger Avery Dennison NTP. Innerst i en fjord, og omkranset av høye fjell ligger fabrikken som blant annet lager navn og nummer til de største fotballklubbene i Europa. Etter over fem timer i bil, en fergetur og utallige hårnålssvinger over fjellet ankommer vi Gaupne. Lustrafjorden er tilnærmet turkis, farget av Jostedalsbreen som renner ut i fjorden.

– Beliggenheten er ganske unik. Det er noe å være stolt av, men det er også vår største utfordring. Det er vanskelig å komme hit og logistikken er utfordrende. Det er heller ikke så lett å få de beste kvalifiserte til å komme og jobbe i Gaupne, sier Dyrdal, med klingende sognedialekt.

KAPRER DE STØRSTE: Selvom fabrikken til Avery Dennison NTP ligger i Gaupne, har de klart å kapre store kunder. Foto: Margrethe Hegnar

Han sitter på kontoret sitt, som er fylt med fotballdrakter fra ulike lag og i diverse farger. Noe av det første du ser når du kommer inn i rommet er en Liverpool-drakt. Den har hans eget navn, Dyrdal, trykket på ryggen.

– Jeg er jo egentlig Manchester United-supporter, men jeg må ha den fremme i tilfelle de kommer på besøk, humrer Dyrdal.

Han har fjorden foran seg og rekordomsetning bak seg. I løpet av de siste fem årene har Avery Dennison NTP økt omsetningen fra 121 millioner i 2014, til 184 millioner i 2018.

– Det er et fint tall. Og jeg tror vi kan klare rundt 200 millioner i 2019. Det ligger bra an i første halvår. Om tre år bør vi være på 250 millioner, sier Dyrdal.

I 2018 var resultatet før skatt på 27 millioner kroner, mot 19 millioner året før.

– Vi har hatt en eventyrlig utvikling.

Nå tror Dyrdal derimot at overskuddet ikke vil vokse like mye de neste årene.

– Vi må investere videre i teknologien, forklarer han.

STORE KUNDER: Avery Dennison NTP har blant annet Premier League, Nike og FC Barcelona på kundelisten. Foto: Margrethe Hegnar

Har landet sin største kontrakt 

Utenfor fabrikken hører man fuglekvitter fra omgivelsene, og det går en lydløs robot-gressklipper på gressplenen. Samtidig høres en mekanisk lyd fra innsiden av lokalet. Maskinene jobber for fullt. Det er felles­ferie for mange, men fabrikken kan ikke ta pause fra produksjonen. For i år landet Avery Dennison NTP sin største kontrakt noensinne. Premier League har valgt den norske bedriften for den kommende sesongen, og fabrikken må levere mer enn 15 millioner navn og nummer for dem i året.

– Vi har jobbet i seks år for å få den kontrakten. Det er den største fisken i havet, sier Dyrdal.

Premier League valgte å samarbeide med Avery Dennison NTP på grunn av innovasjon, teknologi og bærekraft, ifølge en uttalelse på Premier Leagues nettsider.

– Vi gleder oss til å jobbe med dem fra neste sesong, skrev Richard Masters, administrerende direktør i Premier League.

– Under alle kamper fra august av vil alle spillere ha transfermerker fra oss, sier Dyrdal.

Inntar nye markeder

Den nyeste kontrakten Avery Dennison NTP har signert er med Major League Soccer.

– Det vil si all fotball i USA og Canada, sier Dyrdal med et smil om munnen.

Bedriften skal begynne produksjonen i høst, og draktene vil være på banen til neste sesong, våren 2020.

Avery Dennison NTP AS

  • Rekordomsetning i 2018 med 184 millioner.
  • Har kunder som Premier League, FC Barcelona og Nike.
  • 130 faste ansatte.
  • Holder til i Gaupne i Luster i Sogn og Fjordane.
  • Startet opp i 1988 av Atle Granderudbakken.
  • Kjøpt opp av det amerikanske selskapet Paxar i 2002, og deretter av Avery Dennison i 2007. 
 

I fjor høst var det også klart at selskapet hadde fått en ny avtale med FC Barcelona for de neste fire årene, som eneleverandør av navn- og nummertrykk til hele fotballklubben. Den norske fabrikken skal ikke bare lage trykk til draktene til spillerne, men også til alle draktene som kjøpes av supportere verden over. Fotballklubben ønsker ikke å fortelle Finansavisen hvorfor de ga jobben til Avery Dennison NTP.

– Det er på grunn av konfidensialitet, sier Oriol Bonsoms, kommunikasjonsrådgiver i FC Barcelona.

Kan ikke konkurrere på pris 

Selv om fotballklubber har blitt en sentral del av produksjonen til Avery Dennison NTP, er fortsatt arbeidstøy et viktig segment. I Norge produserer de trykk for alt fra idrettsklubber til oljearbeidere, og samtidig vokser de raskt på det internasjonale markedet. Hovedsakelig i Europa.

– De norske kundene er fortsatt de største, men vi vokser mer i utlandet enn vi vokser i Norge. Det er mer å ta av, sier Dyrdal.

Kan dere konkurrere med utenlandske aktører når det gjelder pris?

– Nei, vi kan ikke det. I Norge er lønnsnivået syv ganger så høyt som i for eksempel Vietnam, men vi kan konkurrere på andre ting, sier Dyrdal.

– Om tre år bør vi være på 250 millioner.
Tom ­Dyrdal

Han forklarer at det hovedsakelig er tre ting Avery Dennison NTP kan utkonkurrere andre selskaper på.

– Kvalitet, leveringstid og at vi har utviklet vår egen teknologi. I løpet av det siste året har vi også merket at folk bryr seg om miljøet, og vi har rett sertifisering.

STOLT: Daglig leder i Avery Dennison NTP, Tom Dyrdal, blir stolt når han ser produktene sine på banen. Her på Caroline Graham Hansen i kvartfinalen under fotball-VM 2019 i Frankrike. Foto: Terje Bendiksby/NTP Scanpix

Årets bedrift 

I juni ble Avery Dennison NTP kåret til Årets bedrift av næringsutvalget i Luster kommune. Prisen blir delt ut hvert år til et selskap som på en positiv måte har utmerket seg.

– Avery Dennison NTP er en virksomhet som har vært en hjørnesteinsbedrift i kommunen, sier ordfører Ivar Kvalen i Luster kommune.

Han forteller at bedriftens store vekst de siste årene er en av grunnene til at de mottok prisen.

– De er med på å sette Luster kommune på kartet. I tillegg er det en svært viktig arbeidsplass. Avery Dennison NTP er jo den største private arbeidsplassen i Luster, sier Kvalen til Finansavisen.

Dyrdal er enig i at det er et viktig selskap for lokalsamfunnet.

– Jeg føler det er mye ansvar. Det er mange arbeidsplasser som er avhengig av at det går bra. Alt henger på denne bedriften. Jeg er kanskje mer redd for å skuffe lokal­samfunnet, enn jeg er for å skuffe eierne, sier Dyrdal.

Omsetningen til Avery Dennison NTP

  • 2018: 184 millioner
  • 2017: 154 millioner
  • 2016: 140 millioner
  • 2015: 138 millioner
  • 2014: 121 millioner 

 

Solgt til USA 

Avery Dennison NTP ble stiftet i Gaupne for drøyt 30 år siden. Da het selskapet kun NTP, for Norsk transferproduksjon. 14 år etter oppstarten ble trykkeriet solgt til amerikanske Paxar, og i 2007 ble Paxar igjen kjøpt opp av det amerikanske konsernet Avery Dennison. Og selskapet skiftet navn til Avery Dennison NTP. Men bedriften har forblitt på vestlandet.

– Hvorfor ville de amerikanske eierne kjøpe NTP?

– Det var fordi vi har vår egen teknologi som vi har utviklet her, og våre egne produksjonsprosesser, sier Dyrdal.

Har aldri de amerikanske eierne vurdert å flytte fabrikken?

– Jo da, det har ofte vært et tema. Og vi kunne jo flyttet til Estland for eksempel, men da hadde vi mistet en av nøkkelingrediensene, nemlig det erfarne teamet vi har her.

margrethe.hegnar@finansavisen.no

Lørdag