Skjønnhetbransjen er i vekst

Det vrimler av skjønnhetssalonger i Oslo. Noen har vært på banen i 30 år, andre er nyere aktører på markedet. Beths Beauty Center AS omsatte for 50 millioner i 2018 og har gått i overskudd hvert år siden begynnelsen.

FASTE KUNDER: Elisabeth Lein Oksvik startet Beths beauty i 1990, og forteller at hun fortsatt har noen av de samme kundene.  Foto: Kyrre Lien
Lørdag

(Denne saken var først på trykk 6. juli, 2019)

Manikyr. Pedikyr. Hudpleie og hårfjerning. Det finnes mange ulike behandlinger å ta på en skjønnhetssalong, og like mange salonger å velge mellom. Noen har eksklusive møbler og duftlys, og tar 750 kroner for en manikyr. Andre salonger er av den enklere sorten, og tar under halve prisen. Gjerne kontant.

Omsetter for 50 millioner 

På hjørnet av en bygård på Frogner ligger en av Oslos mest kjente skjønnhetssalonger. Beths Beauty. De har lakket negler og nappet øyenbryn på kundene sine siden 1990.

UTVIDET: Elisabeth Lein Oksvik startet Beths beauty, og har i dag fire salonger. Foto: Margrethe Hegnar

– Vi har faktisk noen av de samme kundene i dag som vi hadde da vi startet. Vi fikk raskt en lojal kundegruppe, sier administrerende direktør og grunnlegger Elisabeth Lein Oksvik.

Hun sitter på kontoret sitt innenfor salongen. Utenfor strømmer det på av kunder, og nesten like mange ansatte.

Beths Beauty Center AS omsatte for omtrent 50 millioner i 2018, med et årsresultat på over fire millioner. Selskapet har gått i overskudd hvert år siden begynnelsen.

– Vi har hatt en jevn vekst hele tiden, sier Oksvik.

Hun begynte med én salong i Bygdøy Allé, og har i dag utvidet til fire skjønnhetssalonger. Den siste åpnet på CC Vest i fjor høst.

– Det er helt klart en vekst i bransjen, fortsetter Oksvik.

Hun tror folk investerer mer i velvære i dag enn de gjorde tidligere.

Bransjen er i vekst 

Det er liten tvil om at skjønnhet selger. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at skjønnhetspleie og frisering stiger i omsetning for hvert år. I 2017 omsatte bransjen for 10 milliarder kroner. Ti år tidligere var omsetningen på under syv milliarder.

OSLO 20090902: Elisabeth Oksvik skjønnhetssalong i Oslo.Foto: Kyrre Lien / SCANPIX Foto: Kyrre Lien

– Det dukker opp stadig flere klinikker og etterspørselen etter kosmetiske behandlinger øker, sier Annkarin Svendsen.

Hun driver Karl Johan Hud og Kroppspleie AS som står bak salongen Eger Skin Clinic.

Skjønnhetssalongen tilbyr blant annet vippeløft, som skal gi deg lange og vakre vipper, i følge nettsiden. “Det revolusjonerende alternativet til vippe-extensions”. Svendsen forteller at de har flere kunder som reiser langt for å få behandling.

– Det virker som verden har krympet i forhold til avstander, og at folk er villige til å betale en ekstra flyreise for å få eksakt den behandlingen og behandleren de ønsker.

EKSKLUSIVE BEHANDLINGER: Beths Beauty tar omtrent 750 kr for en manikyr, og der en av de dyrere salongene på markedet. Foto: Kyrre Lien/NTP Scanpix

Eger Skin Clinic åpnet i 2001, og i 2018 omsatte salongen for 24 millioner, med nærmere to millioner i årsresultat.

– Vi er fornøyde med det, men hviler ikke på noen laurbær av den grunn. Det kreves hele tiden at man yter og tilbyr høyest mulig kvalitet på behandlingene, holder oss oppdatert på hva som skjer i markedet og foretar nye investeringer når det trengs. Det er ikke uvanlig at vi bruker èn million i året på nyinvesteringer, sier Svendsen.

Overskudd siden første driftsår 

Skjønnhetssalongen Lashes by Kasja, som spesialiserer seg på øyevipper, er en nyere aktør i bransjen. Administrerende direktør, Katarzyna Natalia Rozycka, åpnet dørene til salongen for fem år siden. Hun forteller at skjønnhetsbransjen er i kontinuerlig vekst.

– Men vi opplever at Norge ligger noe bak andre europeiske land, men henter seg fort inn.

– Folk er villige til å betale en ekstra flyreise for å få eksakt den behandlingen og behandleren de ønsker.
Annkarin Svendsen i Karl Johan Hud og Kroppspleie AS.

Selv om selskapet fokuserer på behandling av øyevipper, tilbyr salongen også andre behandlinger. Salongen anbefaler blant annet krystallsliping av huden i forkant av store anledninger der man ønsker å se litt ekstra bra ut. Og det er tydeligvis mange som vil se litt ekstra bra ut. Selskapet har hatt overskudd siden først driftsår, og i 2018 var omsetningen i selskapet hennes på åtte millioner. To millioner mer enn året før.

– Det var en fin vekst fra året før, med første driftsår med ny salong på Frogner. Men det har vært en del ledig kapasitet i lokalene som vi har vært bedre på å utnytte i 2019, og vi forventer følgelig ytterligere vekst til opp mot 12 millioner for inneværende år, sier Rozycka.

Hun forteller at de er forsiktige med å ekspandere for fort, for ikke å miste kontrollen.

– Målsetningen er for så vidt ikke å maksimere omsetningsvekst for enhver pris.

margrethe.hegnar@finansavisen.no