Toppledere i sjokk: – Vi kjemper mot en usynlig fiende

Åtte toppledere forteller at de har vært gjennom sin verste uke noen gang. – Det å kjempe mot en usynlig fiende er utrolig krevende. Det er det vi gjør nå, sier Avinorsjef Dag Falk-Petersen.

HELE BRANSJEN RAMMES: Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen spår at flyplasser ute i Europa vil gå konkurs. Men han forsikrer at Avinor vil greie seg, da driftsutgiftene selvsagt er langt lavere.  Foto: Thomas Brun

– Det er uvirkelig. Jeg har hatt et langt liv i forsvaret og mange år i SAS. Ingen ting kommer i nærheten av det jeg har opplevd denne uken, sier Dag Falk-Petersen.

Det har gjort sterkt inntrykk å gå rundt på en folketom Oslo Lufthavn.

For Avinor satte operativ krisestab allerede i januar.

– I januar?

– Vi var veldig tidlig ute. Vi så hva som skjedde i Kina og har dyktige folk som så at det var behov. Vi har en veldig god beredskap for pandemi og blant annet et eget mottakssenter på Gardermoen.

Mot slutten av februar hadde norske helsemyndigheter begynt å ta grep. Da etablerte Avinor en egen gruppe som skulle håndtere situasjonen. De har siden jobbet kontinuerlig og har utvidede fullmakter.

Skrekk-uke for ledere

Finansavisen har intervjuet åtte toppledere om hvordan de har taklet krise-uken:

– Mange kunder er i ferd med å få en anstrengt likviditetssituasjon, forteller Nordea-sjef Snorre Storset.

– Vi har gode beredskapsplaner, men en slik krise var det umulig å være helt forberedt på, sier EY-sjef Christin Bøsterud.

– I denne fasen har det handlet om å ta vare på folk. Vi har kjørt hardt og nå ser vi at det er mange som begynner å bli slitne. Jeg må minne folk om at de må sove og spise, sier Rema 1000-sjef Trond Bentestuen.

– Vi hadde et rekrutteringsmål på 350 personer i 2020, nå handler alt om å håndtere den akutte situasjonen, og bevare arbeidsplasser på lengre sikt, forteller Grete Aspelund i Sweco Norge.

– Vi slåss på tre fronter, sier Frode Strand-Nielsen i FSN Capital.

– Sjømat er kritisk viktig for å opprettholde matforsyningen både i Norge og i andre land, sier Inger-Marie Sperre i Brødrene Sperre.

– Det har vært noen uvirkelige og krevende dager for oss alle, sier Helge Bonden, sjef for Skistar i Trysil

Et annet viktig verktøy er noe som heter Totalforsvarsforum, et samarbeid mellom en rekke aktører med samfunnskritisk infrastruktur.

– Det har vært en utrolig viktig ressurs denne uken.

For eksempel ble Heimevernet bedt fredag kveld om å stille på Gardermoen dagen etter for å ta imot passasjerer.

– Lørdag morgen klokken fire kom de første. Klokken 06 var de operative.

Ute i Europa er det flyplasser som står i fare for å gå konkurs.

Lang tjeneste

I 2012 møtte Finansavisen Dag Falk-Petersen til portrettintervju. Da vi møttes hadde konsernsjefen vært på jobb 21 dager i strekk. Det hadde vært et høylytt år, med flygelederbråk, SAS-bråk og pensjons-bråk.

Og Falk-Petersen er en ærlig mann. Han innrømmet den gang at han slett ikke hadde trengt å sitte på pendlertoget fra Asker hver morgen for å gå til en av flybransjens mest krevende jobber.

Han kunne sittet ytterst på bryggen på sitt drømmested Bliksvær utenfor Bodø, vel vitende om at pensjonen fra SAS hver måned tikket inn på kontoen. En pensjon han forøvrig senere sa fra seg.

– Jeg sto ved en korsvei da jeg var ferdig i SAS, sa Falk-Petersen den gang.

Da var han 58 år. I dag er han 66 år.

Og han har nettopp hatt sin tøffeste arbeidsuke noen gang.

Når Finansavisen snakker med Falk-Petersen denne uken kommer han rett fra et allmøte. Han ramser opp noen av de viktigste punktene.

– I dag har vi stengt ni kortbaneflyplasser. Vi har et apparat for å ta vare på utenlandske statsborgere. Vi jobber sammen med forsvaret for å holde en beredskap oppe. Vi har et tett samarbeid med lufthavner verden rundt. Vi jobber tett sammen med politi, helsemyndigheter, forsvaret og kystverket.

Hovedfokuset nå er at den samfunnskritiske virksomheten sikres drift. Usikkerheten er bemanningen.

– Vi har 357 ansatte i karantene og seks som er smittet. Det utgjør vel 10 prosent av arbeidsstyrken vår. Vi har endel som kan jobbe hjemmefra, men vi utfører også mange oppgaver som ikke kan gjøres hjemmefra. Det er vanskelig å være brannmann og flygeleder hjemmefra. Vi jobber med å omdisponere folk der det er mulig.

Jobber i fare

Det er problemstillinger på så mange fronter, hele tiden. På den ene siden milliardene, pengene. På den andre siden menneskene.

– Vi taper enorme summer. Så langt over en milliard kroner. På grunn av redusert drift har vi redusert kostnadene betydelig. Vi har nå en solid finansiell stilling. Vi skal tåle dette selv om tapene blir store. Vi har også i Avinor sett på muligheten for å permittere. Men vi vurderer det sånn at det viktigste nå er å ha tilgjengelig kapasitet for den driften vi fortsatt har.

Det samme vil ikke skje alle steder.

– Ute i Europa er det flyplasser som står i fare for å gå konkurs.

Midt oppe i dette er det også mennesker.

– Det er mange i vår bransje nå som går rundt og er redde for å miste jobbene sine. Det er ikke uvanlig at en familien kan ha to forsørgere som jobber i samme bransje. De må ha det kjempetøft.

SAS, Norwegian og Widerøe har alle kansellert tusenvis av avganger. Over 18.000 ansatte er permittert.

Sett fra toppen

– Normalt kan det være ensomt å være toppleder. I denne krisen føler jeg at jeg har kommet tettere på alle. Og da mener jeg alle de 3.000 ansatte.

Selv denne uken har han sørget for å komme seg litt ut.

– Jeg gjør ingen unntak. Jeg må ut og få en tur på en time. Jeg løper ikke, men går fort.

For oppgavene er med døgnet rundt.

– Jeg har nok gått rundt i stua hjemme og tenkt: Er det noe jeg har glemt, er det noe jeg burde ha gjort?

– Det å kjempe mot en usynlig fiende er utrolig krevende. Det er det vi gjør nå.

Dagligvarebransjen

Trond Bentestuen, adm. direktør i Rema 1000 Norge Foto: Anders Horntvedt

Bank

Snorre Storset administrerende direktør for Nordea Bank Norge. Foto: Siv Dolmen

Consulting

Christin Bøsterud, EY Norge. Foto: Tore Meek

Turisme

Helge Bonden. Sjef for Skistar i Trysil. Foto: Andreas Klemsdal

Ingeniører

Grete Aspelund, adm. direktør i Sweco og styreleder i Abelia Foto: Andreas Klemsdal