Kundene trenger krisehjelp

– Vi har gode beredskapsplaner, men en slik krise var det umulig å være helt forberedt på.

VRIENT: Kundene strømmer på for kriseråd, men det har likevel vært en tung uke, mener EY-sjef Christin E. Bøsterud. Foto: Tore Meek

– Vi har en etisk forpliktelse til å bruke penger også i krisetider, sa EY-sjef Christin E. Bøsterud i et profilintervju med Finansavisen for to uker siden.

Lite visst hun hva som ventet i de kommende ukene.

Bøsterud kan nå fortelle at EY har gått fra å ha 31 kontorer til å ha 2.000 «kontorer» i Norge. Alle jobber hjemmefra. Fra start har det handlet om de ansattes sikkerhet, og den enkeltes rolle i å begrense smittespredning.

–Vi har hele tiden fulgt med på helsemyndighetenes råd, og oppfordret tidlig alle våre ansatte å jobbe hjemmefra.

For EYs del er ikke kundene borte. De trenger tvert i mot hjelp for å komme seg gjennom krisen. 

– Mange etterspør spesialkompetanse fra oss for å navigere gjennom de spesielle utfordringene som melder seg. 

De trenger hjelp til likviditets- og risikostyring. De må lage kontinuitetsplaner, granske forsyningskjede- og leverandørforhold, ta stilling til beskatning, arbeidsrett, kontraktsrett og mye annet.

Personlig innrømmer hun at det har vært en tung uke.

– Jeg legger ikke skjul på at dette er tungt. De to første dagene på hjemmekontor slet jeg med å smile. Selv med gode beredskapsplaner, er vi langt fra forberedt på en krise med det omfang som covid-19 har.

Og det skal sies at det nettopp er noe av Bøsteruds varemerke. Smilet.

Hun satte tidlig krisestab.

– Under så spesielle forhold prøver jeg som leder å være tydelig virtuelt til stede – både overfor egne ansatte, kundene og andre stakeholders. Jeg er mye på telefonen, og en flittig bruker av Skype og Teams.

Hun har ingen tro på å lede gjennom epost.

– Det å se folk, om enn på skjermen, er godt. Åpen kommunikasjon med ansatte har alltid vært viktig for oss – og ekstra viktig nå. Derfor har jeg annen hver dag nyhetsoppdateringer til alle våre mer enn 2000 ansatte hvor vi har fingeren på pulsen på alt som rører seg. Svært mye av det vi deler nå er ferskvare – som kanskje allerede er utdatert i morgen.

Hun maler tykt på for å berømme sine ansatte.

– Hva gjør du nå for å sikre at EY kommer seg gjennom krisen?

– I første fase var selvfølgelig det viktigste å sikre folks liv og helse, men når hele landet på under en uke nærmest stenges fullstendig ned handler det fort om å sørge for at vi kan drive videre og hjelpe kundene våre gjennom dette mest mulig uforstyrret, midt oppi alt det unormale.

– Så langt ser etterspørselen etter våre tjenester ut til å være på et fortsatt godt nivå, og vi har hatt lite kansellerte prosjekter så langt. Men her kan jo situasjonen endre seg svært raskt.