– Mange kunder sliter nå

– Mange kunder er i ferd med å få en anstrengt likviditetssituasjon, forteller Nordea-sjef Snorre Storset.

TØFT: - Men verden kommer ikke til å gå under, forsikrer Nordea-sjef Snorre Storset. Foto: Siv Dolmen

I løpet av noen dager er posisjonen til norske banker snudd på hodet. Fra å konkurrere om å fri til kundene, til å være de samfunnskritiske institusjonene som skal ta landet gjennom krisen.

Nordea er Nordens største bank og har et ekstra stort ansvar. Det kjenner Snorre Storset på nå. Han er administrerende direktør for Nordea Bank Norge.

– Mange kunder er i ferd med å få en anstrengt likviditetssituasjon og mange av våre privatkunder har behov for ekstra rådgivning når finansmarkedene faller og vi ser store daglige verdisvingninger, skriver Storset til Finansavisen.

Nordea har allerede gått ut med tilbud om avdragsfrihet til bedrift- og personkunder som har kommet i en vanskelig situasjon.

– Vi senket boliglånsrenten for alle kunder med flytende rente denne uken. Vi ser også at det er stort informasjonsbehov, som gjør at vi nå har mye tettere kontakt med kundene våre enn normalt.

Storset forteller om en hektisk og uvanlig uke. En uke ingen kunne forvente. En situasjon ingen bank har vært i tidligere. Storset deltar i daglige møter både i det norske og det nordiske kriselederteamet. I begynnelsen var hovedfokuset å sikre liv og helse for de ansatte og gjøre de endringer som var nødvendige for å begrense smitterisiko for både ansatte og kunder. Samtidig satte banken mange av sine ulike beredskapsplaner ut i livet for å sikre at alle kritiske prosesser i banken fungerer, også når mesteparten av de ansatte jobber fra hjemmekontor. Nå handler det om tilpasninger.

– Når vi ikke lenger ses ved kaffemaskinen, i kantinen eller i møtelokalene må det gjøres på en annen måte. Som en nordisk bank med team i mange ulike land som bidrar til våre norske kunder, er vi vant til å samarbeide på tvers gjennom digitale møter. Det har hjulpet oss godt i denne situasjonen.

Hva gjør du nå for å sikre at Nordea og kundene kommer seg helskinnet gjennom krisen?

– Kommunikasjon, kommunikasjon og kommunikasjon. Vi er der og skal fortsette å være der for våre kunder på telefon, onlinemøter, chat, mail, webinarer, nettet og mobilen. Han hevder Nordea har økonomisk ryggrad som gjør det mulig å bidra aktivt til å finne gode løsninger for de som har havnet i en utfordrende situasjon.

– Sammen kan vi derfor sikre at de av våre kunder som har det krevende akkurat nå kan overvintre.

Så minner han om at krisen for mange også er en stor mulighet.

– Verden kommer ikke til å gå under, og det er viktig å bidra til at våre kunder er godt forberedt til å gripe mulighetene som dukker opp etter hvert.