<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Høy på Preikestolen

Midt i krisen velger Ola Thuen Neergaard i reiselivsbedriften Norwegian Experience å kjøpe et lokalt hotell. Han tror reiselivet vil overleve.

    Publisert 10. apr. 2020 kl. 14.00
    Oppdatert 13. apr. 2020 klokken 22.16
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 515 ord
    TROR PÅ SOMMEREN: Ola Thuen Neergaard kjøper hotell midt under coronakrisen.  Foto: Thord Paulsen

    – Det må være lov å også tenke positivt på vegne av reiselivsnæringen. Tenke at vi vil komme oss gjennom dette. Selv om det gjør fryktelig vondt akkurat nå.

    Det sier Ola Thuen Neergaard i Norwegian Experience. Selskapet har i løpet av et par år bygget opp stor aktivitet i området rundt Preikestolen.

    Det han kommer med nå er ikke bare preik. Norwegian Experience benytter krisen til å kjøpe Ryfylke Fjordhotell.

    Hotellet ligger ved Sand sentrum i Suldal kommune, helt i elvemunningen til Suldalslågen og med suldalslaksen som nærmeste nabo. Hotellet har 64 rom, restaurant og bar, samt kurs- og konferansefasiliteter.

    IDYLL: Ryfylke Fjordhotell ble åpnet i 1996.

    Hotellet åpnet i 1996, og har vært drevet av ekteparet Erling og Tina Cosette Asbjørnsen. I september 2019 signaliserte de at hotellet var til salgs, og har siden januar vært i dialog med Norwegian Experience. Nå er altså overtakelsen på plass. Tina Cosette Asbjørnsen fortsetter som daglig leder frem til høsten.

    – Vi er veldig stolte over å kunne inkludere denne perlen i Ryfylke i vår hotellfamilie, sier  Neergaard.

    – Hva var prisen?

    – Vi har tenkt at vi ikke skulle si noe om kjøpsbeløpet. Det er en transaksjon vi jobbet med i lengre tid.

    Norwegian Experience eier fra før Preikestolen Basecamp, med blant annet Preikestolen Fjellstue og guide- og aktivitetsselskapet Outdoorlife Norway. De har ambisjoner om å bli en sentral aktør i det norske reiselivsmarkedet.

    Neergaard innrømmer at det er krevende tider å være i reiselivsbransjen.

    – Situasjonen er alvorlig. Vi ser nå at kanselleringer sprer seg fra våren og til sommeren. Men vi tror at norsk reiseliv har en lys fremtiden etter denne krisen. De underliggende kvalitetene vil være de samme. Vi kan tilby naturopplevelser som ingen andre land har maken til, uten trengsel.

    Han mener også reiselivsnæringen er ansvarlig for ikke å se helsvart på situasjonen.

    – Min far drev et selskap i en annen bransjen på 1990-tallet. Da ble bedriftene oppfordret til å skrive ned verdiene på eiendelene. Deretter skrudde bankene opp renten. Det er en ganske annen situasjon enn den vi har i dag.

    Men selvsagt blir det utfordrende for mange og enkelte vil dukke under.

    Norwegian Experience ønsker å vokse og Neergaard har det med seg hver dag.

    – Vi ønsker å bidra til å berge og senere bygge arbeidsplasser. Vi vil profesjonalisere operasjonen som skjer rundt turismen gjennom økt bruk av teknologi.

    Mottoet er å gå fra transaksjon til relasjon.

    – I dag er det nesten oppsigelsesgrunn å drikke kaffe med gjestene. Vi tror at det er slike personlige møter som skaper verdi i fremtiden.

    Nå handler alt om å være forberedt på to ekstremt ulike scenarier. Det ene er at hele sommersesongen går i vasken. Det andre er at virusspredningen bremses og rekordmange nordmenn får lov å reise på ferie i sitt eget hjemland.

    – Vi gjør faktisk egne beregninger i forhold til smittespredning for å forsøke å finne ut hvordan resten av året kan bli. Vi jobber med en rekke prosjekter som skal gjøre at vi er klare dersom folk får reise på ferie i eget land i sommer.

    Han kan avsløre at badstutrenden vil ankomme Ryfylke.

    – Vi får levert to badstubåter som skal stå på basecamp nedenfor Preikestolen.