Lett å si, vanskelig å gjøre

En smarting med briller forteller deg hva du skal gjøre for å bli like suksessrik i business som Apple og Walmart.

ELSKES AV FORBRUKERNE: Apples markedsdirektør Phil Schiller presenterte iPhone 11 Pro i september  2019. Foto: NTB Scanpix
Bokanmeldelser

Den som har visjoner, burde gå og oppsøke lege, uttalte Tysklands tidligere forbundskansler Helmut Schmidt.

Visjoner og langsiktig tenkning har det tøft for tiden. Leser du tegneserier som Lunch, er det lett å le av sjefer som kommer trekkende med luftige planer og store ord.

I tegneserien utløser den slags som regel strategiarbeid med vide tidsrammer og seminarer på hotell.

Det mellomledere og fotfolket i organisasjonen trenger signaler om, er jo gjerne hva de skal gjøre annerledes i morgen, ikke om ti år.

Vår mening

+ Fint med påminnelse om at det er lurt å tenke langsiktig.

+ Massevis av eksempler fra politikk og næringsliv.

- Lett å snakke om langsiktige planer i morgen når omgivelsene krever handling i dag.

- Langsiktige planer kan fort bli for luftige til at organisasjonen kan tolke dem hvordan de skal tolkes.

- Mange gjentagelser og terping på det samme.

Børster støv av visjonsbegrepet

Simon Sinek har en annen tilnærming. Store ledere, for ikke å si fremragende ledere, børster støv av visjonsbegrepet.

Simon Sinek er britisk-amerikansk forfatter, foredragsholder og ansatte i Rand Corporation. Han har holdt foredrag for både American Airlines, Disney og Mars. Foto: Privat

De tenker ikke bare på neste valg, neste kvartal eller neste regnskapsår. De tenker i generasjonsperspektiv. De former organisasjonen slik at den kan lykkes, ikke bare i lederens egen levetid, men i generasjoner.

Fakta om boken

«The inifinite game» av Simon Sinek

Portfolio Penguin

251 sider

På veien skaper de ufattelige verdier både for ansatte, kunder og aksjonærer.

Ta Walmart.

Sam Walton grunnla Walmart i 1962 med en en idé om å tilby den jevne amerikaner de laveste prisene uansett.

Hvis vi jobber sammen, vil vi redusere levekostnadene for alle. Vi skal gi hele verden mulighet for å spare penger og dermed leve bedre liv.

Resultatet ble at folk elsket Walmart, både de som jobbet der og folk som handlet der. Kjeden vokste, og Walton ble en av USAs rikeste menn.

Da Mike Duke tok over som konsernsjef i 2009 var det andre toner. Waltons originale visjon var blitt et hult reklameslagord, og Dukes viktigste målsetting var avkastning til aksjonærene. Om kundene samtidig var fornøyde og lojale, var det hyggelig, men ikke noe som viste seg i neste kvartalsrapport

Duke satte vognen foran hesten, mener Sinek. I stedet for å skape aksjonærverdier gjennom en lojal kundebase, ble økning i aksjekursen både mål og middel.

Kunne ikke ha skapt Apple

Eller ta Apple. Det var ikke drømmen om en høy verdi på Apple-aksjen som motiverte Steve Jobs.

Han og kompanjongen Steve Wozniak vokste opp i California på 1970-tallet, var skeptiske til etablerte krefter innen næringsliv og politikk, og elsket ideen om å gi mer makt til individet.

Jobs var en krevende leder, men de ansatte i Apple elsket å jobbe der og de ble bedt om å gjøre mer og vanskeligere ting enn noen andre.

En leder med kortsiktig horisont kunne aldri ha skapt Apple. Da trengtes det en visjonær leder.

Prøv selv

Slikt er lett å si, men vanskelig å gjennomføre. En politiker som ikke blir gjenvalgt får som regel ikke en sjanse nummer to.

Da sitter han der med visjonene sine og skriver på en sur bok som nesten ingen kommer til å lese.

Drømmen å skape et handelsimperium som Walmart kan mange ha.

Men hvordan, helt konkret, skal man skape en internasjonal megakjede når man selger det samme vaskepulveret og de samme melkekartongene som alle andre?

Kundene kommer jo ikke løpende bare fordi du lover lavest pris, som er det eldste og mest forslitte løftet i salg.

Og drømmen om å skape produkter alle elsker er jo vel og bra.

Men det koster millioner og milliarder. Hvor skal den kapitalen komme fra når investorene får bedre avkastning på indeksfond og Apple-aksjer?

Det er spørsmål vi sitter igjen med etter å ha brukt noen timer i Simon Sineks selskap.

Og så får vi lyst til å si: Slutt å skrive og å leve av å holde foredrag, og prøv heller selv hvis du tror det er så lett.

ledelse
apple
steve jobs
walmart