+ mer
SOSIOLOG, PROGRAMLEDER OG FORFATTER: Harald Eia har gravd seg ned i det norske velferdssamfunnet, sammen med medforfatter Ole-Martin Ihle.  Foto: NTB

Det er deilig å være norsk

I boken «Mysteriet Norge» forsøker forfatterne Harald Eia og Ole-Martin Ihle å forklare hvorfor vi er så lykkelige her i nord. Og forklaringen er god, selv om den er ganske åpenbar.

«På de fleste oversikter der menneskelig velstand og lykke er målt, ligger Norge helt i toppsjiktet sammen med resten av Norden. (...) Hvorfor ble Norge verdens mest vellykkede samfunn? Og klarer vi å fortsette på samme måte eller er det krefter i sving som truer idyllen?» skriver de to forfatterne Harald Eia og Ole-Martin Ihle på omslaget til boken «Mysteriet Norge», som ble utgitt denne uken.

Utgangspunktet er Eias samtaler med en kioskansatt under en sydentur, der kvinnen i kiosken lurte på hvorfor gjestene fra Skandinavia var så annerledes enn gjestene fra resten av Europa. Både mor og far passer barna like mye på ferie, det er vanskelig å gjette den sosiale statusen til skandinavene og butikk- og barnehageansatte har råd til å dra til Gran Canaria på ferie.

Eia hadde ingen gode forklaringer, og resultatet er tv-serien «Sånn er Norge» som gikk på NRK tidligere i år og nå også boken «Mysteriet Norge».

Norge vs USA

For en som ikke har sett tv-serien er boken en god oppsummering av hvorfor vi er utrolig heldige som er født i Norge - selv om det norske samfunnet selvsagt også har utfordringer. Boken fordrer at man er relativt velvillig innstilt til det norske velferdssamfunnet og til en viss grad betaler skatt med glede, likevel kan også de verste kynikerne ha glede av å se hvor fint vi faktisk har det.

Med et nylig presidentvalg i USA, og i den forbindelse mange dokumentarer om det amerikanske samfunnet friskt i minne, er særlig delene som sammenligner Norge med USA interessante. Vi har jo hørt før at nordmenn faktisk er friere enn innbyggerne i «land of the free» (som i Magnus Marsdals «Frihetens mødre»), men årsakene er godt forklart.

Kort oppsummert: det norske velferdssamfunnet gjør at vi i større grad føler frihet til å studere hva vi vil, jobbe med det som interesserer oss og til å be den idiotiske sjefen ryke og reise uten å være redde for å miste jobb, helseforsikringer og inntekt. Dét kan være en nyttig vekker hvis man baserer oppfatningen av livet på dypdykk i kommentarfelt på Facebook.

For folk flest

Til tross for interessant lesning, er det likevel noen glipper. Slik som litt dårlig språkvask (og dette er på detaljnivå for språknerder). For eksempel er «å venne seg til» og «vende seg til» slett ikke samme sak, det er en feil som gjentas. Boken kunne også med hell blitt redigert hardere og strammet inn, ettersom samme tema blir behandlet flere steder.

Men driven i fortellingen er god, og det er lett å både lese og forstå for en målgruppe som sannsynligvis er mer folk flest enn det vi i Finansavisen kaller menigheten.

Og etter et vanskelig pandemi-år så langt, og spenstig internasjonal politikk som kan få de fleste til å miste troen på menneskeheten, er det deilig å vite at vi faktisk bor i et land med både et sikkerhetsnett og et oljefond hvis alt skulle gå galt. God helg!

Mysteriet Norge

Av Harald Eia og Ole-Martin Ihle.

Strawberry Publishing.