Stjerneutvikleren

Da Henning Frettem skulle handle i nettbutikken til Elkjøp, ble han så forbannet at han valgte å bli gründer.

FORBANNET GRÜNDER: Henning Frettem er gründer og daglig leder i LipScore - et verktøy for kundetilfredshet. Foto: Hilde Oreld

I over 20 år har Henning Frettem vært IT-konsulent. Teknologen var med på å bygge opp bettingselskapet BetOnBet fra grunnen av og gjorde sitt første kjøp på internett for 21 år siden.

– Markedsføring og internett interesserer meg, og i flere år har jeg hatt lyst til å starte noe for meg selv. At det ble LipScore, skyldes nettbutikken til Elkjøp.

Frettem har vært aktiv på nettfora så lenge han kan huske. Han har vært en ivrig leser og bruker av kundeomtaler, men da han skulle handle i nettbutikken til Elkjøp for snart syv år siden, la han merke til at nesten ingen kunder hadde skrevet noe.

– Jeg begynte å grave litt i hvorfor, og fant ut at de brukte en amerikansk leverandør. Et stort selskap som var notert på Nasdaq og omsatte for flere hundre millioner dollar i året. Det var en dyr tjeneste som fungerte svært dårlig. Jeg ble rett og slett forbannet. Det irriterte meg så mye at jeg fant ut at jeg måtte gjøre det bedre selv - på en langt mer brukervennlig måte. I disse dager er det seks år siden jeg skrev den første linjen med kode.

Jeg ble rett og slett forbannet
Henning Frettem, LipScore

Frettem gjorde det bra som IT-konsulent og brukte deler av lønnen til å betale utviklere i Russland, i tillegg til at familien med tre barn og hus krevde sitt. I halvannet år jobbet han med utvikling av LipScore. Da var det godt nok til å testes ut på kunder med en viss størrelse.

– Det fungerte kjempebra! Over 20 prosent av kundene la igjen en tilbakemelding i form av én til fem stjerner og tilhørende tekst. Til sammenligning gir bare drøye 2 prosent av Elkjøps nettkunder tilbakemelding. De benytter fortsatt sin amerikanske leverandør.

Herfra kunne dette vært en suksesshistorie. Men det skulle vise seg å bli tøft videre.

– Som gründer og teknolog, ligger ikke salg mitt hjerte nærmest. Jeg var helt grønn på salg og brukte mye tid og energi på å få kunder. Jeg klarte ikke å lage en business av dette. Sommeren 2016 hadde jeg en omsetning på 2.000 kroner i måneden, og jeg hadde brukt 1,5 millioner kroner av egen lomme på utvikling. Det var ikke en god butikk.

Frettem delte kontor med noen andre gründere, og ut av det blå ringte det en tidligere kollega som hadde tro på LipScore. Han var superselger og ville jobbe på 100 prosent provisjon, i tillegg til å kjøpe seg inn i selskapet.

– En gavepakke!

Den samme uken ble han kontaktet av en slags kjendis innen norsk e-handel som investerte en slump penger i selskapet.

– Disse to tingene snudde alt, og vi fikk referansekunder som Enklere Liv og Japan Photo. Etterhvert startet vi også et samarbeid med Agera, et ventureselskap som hjelper startups å skalere. Da begynte det å skje ting. I fjor fikk vi Telia som kunde. De byttet fra det samme systemet som Elkjøp fortsatt bruker til oss. Det var veldig stas!

Inntektene er abonnementsbasert. I fjor omsatte LipScore for 1,2 millioner kroner, i år ligger Frettem an til en omsetning på 2,5 millioner kroner. Målet er en omsetning på 50 millioner kroner i Europa om tre år.

– Nå har vi kunder i Norge, Sverige, Tyskland og England. Jeg har nettopp møtt to store teleselskaper i Finland, så forhåpentlig får vi snart inntekter derfra også. Denne modellen er veldig skalerbar. Kostnadene ved å få nye kunder er tilnærmet null, sier Frettem som i disse dager skal ansette tre nye selgere.

– Med utviklerteamet i Russland, blir vi mellom åtte og ti ansatte i løpet av året.

På kundelisten står også bedrifter som Kid Interiør, Jernia, Ice, Rottefella, Merida, The Body Shop, Jean Paul, OneCall, Hööks og Norrønas nye merke Whiteout.

– Vi har ikke mistet én kunde siden vi startet.

Vi har ikke mistet én kunde siden vi startet
Henning Frettem, LipScore

Markedet for netthandel er sterkt økende, men de fleste transaksjoner foregår fortsatt i de fysiske butikkene. Derfor har Frettem også laget en sms-løsning som akkurat er lansert.

– Mange butikker registrerer kundenes telefonnummer, og da kan de få tilbakemeldinger på sms. Informasjonen, både på nett og sms, kan brukes til alt fra å fange opp dårlige produkter og ta dem ut av sortimentet til å informere om at de som normalt bruker størrelse M må bestille i størrelse L fordi plaggene er små i størrelsen. Da får kundene kvalifiserte kjøp og blir mer fornøyd. Zalando har for eksempel 50 prosent returer, og det er lite bærekraftig.

– Kundeomtaler er omstridt. Hva gjør du for å forhindre juks?

– Det er mye useriøst her. For eksempel er den beste restauranten i London på Trip Advisor en restaurant som ikke finnes. Vi bruker derimot kundenes fulle navn, som vi får av ordresystemene. De kan ikke endre navnet sitt. Da blir det reelle kundeomtaler, og at de skriver under fullt navn, har også en disiplinerende effekt, sier LipScore-gründeren.

LipScore

Navn: Henning Frettem (43).

Selskap: LipScore AS.

Forretningsidé: Håndtere kundeomtaler for nettbutikker enklest mulig.

Ambisjon: Omsette for 50 millioner kroner i Europa om tre år.

Finansiering: 1,7 mill. i egne midler og 3,2 mill. i aksjekapital.

Eiere: Henning Frettem (50 prosent), Agera (25 prosent), ansatte og eksterne aksjonærer resten.

 
Lørdag
Vext