+ mer
FORRETNINGSUTVIKLERENE: Eik Gruppens trio fra venstre mot høyre: Erlend Karlseng, Simen Einebærholm og Hans Olav Ingholm. Foto: Hilde Oreld

Et ellevilt veddemål

De unge gründerne satset alle sparepengene sine på at det skulle bli godt vær i Bergen. Det var starten på et eventyr som allerede i år tre tjente 10 millioner kroner av en omsetning på 70.

Trioen ble kjent på NHH og opplevde at alle rundt dem skulle begynne i kjedelige jobber eller en tech-startup. Sistnevnte er ofte en ekstremsport for risikoperverse.

– Er det ikke bedre å starte noe tradisjonelt som det er mulig å tjene penger på i morgen? spør Erlend Karlseng retorisk.

Sammen med Hans Olav Ingholm og Simen Einebærholm utgjør han Eik Gruppen.

– Vi er så unge, og derfor tenkte vi at vi ville starte en bedrift som høres gammel ut. Som et gammelt advokatkontor. Vi vurderte faktisk å ha en gammel fyr på lønningslisten som bare skulle sitte i et hjørne og uhmme på møter, sier Karlseng.

« Vi vurderte faktisk å ha en gammel fyr på lønningslisten som bare skulle sitte i et hjørne og uhmme på møter »
Erlend Karlseng

– Men Eik er også initialene i etternavnene våre. Derfor navnet, legger Einebærholm til.

– Det gikk også kjempefint da vi ringte banken og de trodde vi ringte fra Eika. Da vi fortalte at selskapsnavnet var Eik, var de ikke like positive, mimrer Ingholm.

Startet med fotball

Folk lo litt av navnet Gruppen fordi trioen kun hadde ett konsept i begynnelsen, nemlig Fotballfeber. Det handler rett og slett om visning av fotball utendørs. Første by ut var Bergen.

– Vi hadde ingen penger, men satset alt på godt vær. Vi ringte de store meglerhusene, som Goldman Sachs, og forsøkte å hedge risikoen, uten å lykkes. Men vi kom oss gjennom med æren i behold. Været var godt nok, sier Karlseng.

– For å spre risiko, ville vi satse på flere kort som kunne tjene penger fra dag én og hjelpe oss å bygge egenkapital. Etter Fotballfeber, som vi nå har etablert i fem byer, kom vi i kontakt med folk i serveringsbransjen. Blant annet han som driver Los Tacos. Derfor gikk vi inn der. Nå har vi åtte restauranter, sier Ingholm og fortsetter:

– Det handler om å finne gode konsepter og gjøre dem til gode bedrifter. Det er gøy med forretningsutvikling. Det handler om å få bedriftene til å fly!

« Det er gøy med forretningsutvikling. Det handler om å få bedriftene til å fly! »
Hans Olav Ingholm

Vil ikke begynne fra scratch

I motsetning til Askeladden, som blant annet står bak Dr.Dropin, Cutters og Squeeze, velger Eik Gruppen ikke å starte noe fra scratch lenger.

– Ta for eksempel Los Tacos. Det tar like lang tid å bygge opp de første to som de neste ti restaurantene. Vi er ikke redde for å brette opp ermene og få skitt under neglene. Her har vi kuttet grønnsaker og jobbet skift. Vi har jobbet på festivalområdene og sett hvor skoen trykker. For eksempel så vi at kundene ikke ville stå i barkø for å kjøpe øl på et fotballarrangement. De ville ikke gå glipp av kampen. Omsetningen gikk i taket da vi serverte øl ved bordene i stedet. Der andre sier at de tar et aktivt eierskap i sine bedrifter, gjør vi faktisk det. Vi erfarte også raskt at det er billigere å kjøpe ferdig kuttede grønnsaker til Los Tacos enn å bruke en hel stilling på å kutte grønt, sier Karlseng.

« Omsetningen gikk i taket da vi serverte øl ved bordene i stedet »
Erlend Karlseng

Blir tent av dårlig kostnadskontroll

De tre tidligere NHH-studentene har også gått inn i utestedet Utendørs på St. Hanshaugen, som en pilot på noe som visstnok kan bli noe mer.

Eik Gruppen, her fra venstre mot høyre: Erlend Karlseng, Simen Einebærholm og Hans Olav Ingholm. Foto: Hilde Oreld

I fjor omsatte Eik Gruppen for rundt 70 millioner kroner og satt igjen med en bunnlinje på 10 millioner kroner etter tre års drift.

– Målet er at resultatet skal dobles neste år, sier Einebærholm.

– Vi legger ikke skjul på at det langsiktige målet er å bli en milliardbedrift, legger Ingholm til.

– Hva slags konsepter og bedrifter leter dere etter?

– Vi er bindeleddet mellom gründere og Private Equity-verdenen, og i dette markedet er det ikke så mange som opererer. Vi tar litt risiko og ser etter bedrifter som omsetter for mellom 40 og 60 millioner-ish og som sliter med kostnadskontroll og dårlig rapportering. Det vi derimot ikke liker, er bedrifter som later som om alt er i orden, så viser det seg at det er interne stridigheter, eller at de har et omsetningsproblem, sier Karlseng.

– Hva er neste steg?

De tre ser på hverandre. De har så lyst til å si det, men papirene er ikke undertegnet. Men det er noe som har ligget i sivet en stund, og som etter sigende vil påvirke omsetningen i vesentlig grad.

– Det er noe rett rundt hjørnet. Ellers kan jeg ikke røpe noe, sier en ordknapp Ingholm.

Trygve Hegnar er aksjonær i selskapet gjennom sitt investeringsselskap Periscopus.

Eik Gruppen

Navn

Simen Einebærholm (29), Hans Olav Ingholm (29), Erlend Karlseng (31).

Selskap: Eik Gruppen.

Forretningsidé: Få gode konsepter til å bli gode bedrifter.

Ambisjon: Vil bygge en milliardbedrift.

Finansiering: Alt er egenkapitalfinansiert.

Eiere: Trygve Hegnars Periscopus (19%), de tre gründerne eier resten med ⅓ hver.

 

Premium
Lørdag
Mat & drikke
Vext