EKSTREMT OPPTATT AV SMAKER: Villbrygg-gründere Vanessa Krogh (t.v) og Cornelia Øiestad. Begge har jobbet på anerkjente restauranter. Nå nyter de godt av sitt nettverk. Foto: Herman Dreyer

Villbrygg er blitt så populært at kunder har fått nei

Maemo venter på mer. En kaffebar i Tokyo har akkurat fått sine første flasker. Noma i København er nestemann som vil ha norske Villbrygg på menyen.

Villbrygg

Navn: Cornelia Øiestad (28) og Vanessa Krogh (28).

Selskap: Villbrygg AS.

Forretningsidé: Å skape alkoholfrie alternativer med komplekse smaker.

Ambisjon: Bli landsdekkende og ekspandere til resten av Skandinavia i løpet av de tre neste årene.

Finansiering: 100.000 kroner fra Innovasjon Norge, nesten 200.000 kroner i egenkapital. Er på investorjakt.

Eiere: Gründerne 50/50.

– Vi har måttet si nei til kunder fordi vi ikke har hatt nok Villbrygg; din mulighet for å smake norsk natur i en flaske, sier Cornelia Øiestad.

– Et alkoholfritt alternativ med komplekse smaker, legger Vanessa Krogh til.

Kompleks er også bakgrunnen til de to, samt begynnelsen på det som nå er blitt et ferdig brygg. Måten de først bestemte seg for å drive sin business på, ville aldri gått i pluss.

Fra klesdesign til sanking i naturen

Øiestad er en liten kunstnerspire som startet med klesdesign etter videregående skole. Hun jobbet nærmest døgnet rundt alene med sine design på en fransk skole. Det føltes feil. Hun ville heller kombinere de kreative prosessene med naturen.

« Det er masse nerder på et slikt felt der ute, og det var gøy »

– Jeg hadde jobbet på en økologisk gård og fikk jobb på den økologiske restauranten Kolonihagen. Jeg synes det er interessant med fermentering og sanking av ville vekster. Jeg ville lære alt og ble med i Norges sopp- og nyttevekstforening. Det er masse nerder på et slikt felt der ute, og det var gøy. Det var da jeg første gang tenkte: Er det mulig å fange de norske stedsegne smakene og samtidig tenke nytt?

VENNINNER OG FORRETNINGSPARTNERE: Cornelia Øiestad (t.v.) og Vanessa Krogh. Foto: Herman Dreyer

Øiestad ville ikke bare være servitør, men også jobbe på kjøkkenet. Hun fikk jobb som intern på Maemo og deretter ballet det på seg med flere restaurantjobber. På kjøkkenet hjemme eksperimenterte hun med ulike heksegryter som fikk navnet Villbrygg.

– Noen ganger smakte det godt, andre ganger litt rart. Eller i hvert fall interessant. Så kontaktet jeg min gode venn Vanessa som jeg også tidligere har bodd sammen med i kollektiv for å finne ut om dette var noe hun ville være med på.

Far sa: Velg økonomi

Krogh føler seg ikke urnorsk selv om hun har norsk blod: født i USA av norske foreldre, har bodd i Nederland, Østerrike og i Oslo før hun flyttet til Paris etter videregående for et års inspirassjonstudie med fransk litteratur og kunsthistorie. Deretter begynte hun på en bachelor i business og markedsføring i London, hadde et utvekslingsår i Singapore før hun fullførte sin bachelor.

– Pappa har vært adm. direktør for mange store selskaper, og det var han som sa jeg burde studere business.

STARTET MED HEKSEBRYGG: Noe smakte godt, andre varianter smakte mer...ehh...spesielt... Foto: Dag Dalvang

Som sin Villbrygg-partner har også Krogh jobbet på ulike restauranter selv om drømmen var å starte sin egen restaurant, sier kvinnen som også har gått på et cocktailkurs i London.

« Pappa har vært adm. direktør for mange store selskaper, og det var han som sa jeg burde studere business »

Hun var restaurantsjef på en restaurant på Frogner i halvannet år før hun reiste til Sør-Amerika i et halvt år for å oppleve mer av verden. Da hun kom tilbake til Norge fikk hun jobb som daglig leder på den samme restauranten på Frogner.

– Men det var ikke nok, jeg ville drive frem en positiv bevegelse.

Det endte med at Krogh, som også har bodd i Berlin, tok en mastergrad i innovasjon og ledelse på CBS i København. Det var da hun takket ja til å bli med på det hun beskriver som Villbrygg-eventyret som så dagens lys i juli 2018.

Ikke mulig å tjene penger på den måten

– Det er fokus på lokal mat, men lite lokale drikker. Og når det gjelder alkoholfritt er det mye gørr kjedelig som ikke har den samme kompleksiteten som alkohol gir. Satt på spissen er valget enten lite smak uten alkohol eller god smak med alkohol, sier Krogh.

De to fikk låne et kjøkken og brygget, helte i litermål og videre på flasker, de laget etiketter og korker og solgte til anerkjente barer og restauranter i Oslo som Einer, Brutus og Hot Shop. Men det var ikke mulig å tjene penger på den måten å jobbe på. De måtte effektivisere produksjonen.

– Vi fikk støtte av Innovasjon Norge og ville kjøpe et eget bryggeri. Så besøkte flere bryggerier og da ble det krystallklart: det skulle vi IKKE gjøre. Da ville vi aldri tjent penger. Vi måtte tenke nytt, sier Øiestad.

Nå er det i teorien mulig å tjene penger

Nå får de et bryggeri til å produsere for seg. Det første brygget ble lansert i mai i år og ble solgt på Maemo, Kontrast og noen steder til. I november lanserte de et nytt brygg som ble tappet på 6.000 flasker.

– Nå har vi endelig fått Villbrygg i en ramme som gjør at vi kan tjene penger på driften. Neste år er målet å omsette for et par millioner kroner og selge rundt 10.000 flasker. Om tre år er vi landsdekkende og i Skandinavia, spesielt i København, sier Krogh.

PRODUKTSLIPP NUMMER TO: Villbrygget med navnet Skog_02. Foto: Dag Dalvang

– Vi skal ikke bare eksportere, men skape produksjon i Europa og resten av verden. Gjennom vårt nettverk ser vi nå interesse fra Tokyo. Folk er interessert i nordiske smaker. Vi jobber direkte med sankere og bønder. Vi ønsker at mye av verdiskapningen skal skje lokalt, legger Øiestad til.

De retter seg mot barer og restauranter fordi det er enklere å komme inn her. De har også et umiddelbart behov for gode, alkoholfrie alternativer.

– På sikt er dagligvaremarkedet også aktuelt, da med et annet brygg. Villbrygg er ikke én drikk, for smakene er sesongbasert, sier Krogh og rekker oss en flaske. På etiketten står det «Skog_02. Føl solen, duggfriske trær, fuglekvitter». Den skal smake perlende friskt av ryllik, brennesle, rosmarin, peppermynte, salvie og sitrongress.

– Og nytes best kjøleskapskald, tipser Øiestad.