Under huden med ny app

Nå kan du ha med deg hudlegen i lomma til enhver tid. Overlege på Rikshospitalet, Mohammad Rizvi, vil effektivisere bransjen med en app.

Mohammad Rizvi har opplevd at 70 prosent av et pasientutvalg ikke trengte å møte hudlegen fysisk, men fikk tilstrekkelig hjelp via appen hans Askin.  Foto: Margrethe Hegnar

Mohammad Rizvi befinner seg på Rosenholm Campus. Et kontorfellesskap på Kolbotn som huser over 100 bedrifter. Han har svarte briller og en hvit legefrakk. På kontoret hans står det innrammede barnetegninger. 36-åringen er pappa til to jenter.

– Nå er de åtte og fire år.

I tillegg er han overlege på seksjon for hudsykdommer på Rikshospitalet. Underviser sykepleiere på Universitetet i Sørøst-Norge. Tar doktorgrad i hudkreft relatert til organtransplantasjon. Og er gründer og administrerende direktør i selskapet Askin.

Askin AS

Navn: Mohammad Rizvi

Selskap: Askin AS

Ambisjon: Vil bringe hudlegen nærmere pasient og helsepersonell ved bruk av ny innovativ teknologi.

Finansiering: 730.000 kroner fra Innovasjon Norge og 50.000 kroner i premie da selskapet fikk prisen «Årets gründer» av Serum Innovasjon Norge i 2017. Har hentet 8,25 millioner i kapitalinnhenting fra seed-investorer.

Eiere: De tre gründerne er selv de største aksjonærene i selskapet, og eier til sammen cirka 70 prosent. Alle hudlegene er også medeiere i selskapet.

Vil effektivisere bransjen

Rizvi forteller om pasienter som får hudproblemer. De kan ha utslett. Kanskje eksem eller psoriasis. Ofte er de redde for at det er noe farligere. Og hvordan skal det behandles? Pasientene trenger en time hos hudlegen, og fastlegen henviser dem videre til en offentlig spesialist. Men det kan gå mange måneder før spesialisten har ledig tid og kan gi sin vurdering.

– Og hudlegene er konsentrert rundt de store byene. I distriktene kan det hende man må kjøre i tre til fire timer for å møte en hudlege, men hvorfor skal en pasient gå flere måneder med unødvendig lidelse, når vi kan føre hudlegen nærmere pasienten?

Det var utgangspunktet for startupen til Rizvi. Han ønsket å effektivisere diagnostiseringen av hudproblemer. Sammen med Kim Ulvin og Amandip Sangha stiftet han Askin AS i 2016.

– Den overordnede ambisjonen vår er å redusere unødvendig lidelse, ventetid og reisevei. Og å spare samfunnet for kostnader, sier Rizvi.

Rizvi tok det medisinske ansvaret. Sangha, med doktorgrad i matematikk, er ansvarlig for den tekniske utviklingen. Og helseøkonomen Ulvin står for det administrative.

Mohammad Rizvi har laget appen Askin Foto: Margrethe Hegnar

– Alle vi tre var jo i etablerte, stabile stillinger og hadde det sånn sett bra, men vi ville gi noe til samfunnet. Derfor startet vi selskapet.

Teledermatologi

Bedriften har laget en mobilapp som tar bilder av hudproblemer, sender det til en hudlege og gir diagnose og behandlingsmuligheter innen 24 timer på virkedager.

– Fagfeltet heter teledermatologi. Huden er et veldig visuelt fag og en hudlege kan ofte etter å se på et bilde og høre sykehistorien vite hva sykdommen er, og hvordan den skal behandles.

I tillegg har selskapet utviklet et mobildermatoskop, en liten kameralinse som kan settes på mobiltelefonen, for å ta gode nok bilder av alle føflekker.

– For at jeg med 100 prosent sikkerhet skal kunne si om det er en godartet føflekk, så må jeg ha et forstørret bilde tatt med dermatoskop.

Rizvi holder opp en liten dings i gjennomsiktig glass og sort plast. Han fester den til mobilkameraet sitt på et par sekunder.

– Dette er versjon nummer seks som ble lansert 9. januar.

Skal ikke erstatte hudlegen

Det er nesten blitt trendy å utvikle nye løsninger på de tradisjonelle legebesøkene. Om formen er dårlig kan du videochatte med leger på appene Kry og Eyr, eller sette deg i en digital kø, og deretter svippe innom Dr. Dropin. Og nå kan du få hjelp av en hudlege innen 24 timer, ved hjelp av en mobilapp.

– Men kan det måle seg med en fysisk konsultasjon?

– Vi kan aldri si at vi skal erstatte fysisk konsultasjon hos hudlegen, men det skal være et supplement fordi man kan ta unna mye.

Rizvi viser til en studie bedriften har gjort i samarbeid med utvalgte sykehjem og fastleger i Oslo, som viser at 70 prosent av en gruppe på 171 pasienter kunne bli diagnostisert via appen, og ikke trengte fysisk konsultasjon.

Opprinnelig ønsket gründerne kun å henvende seg til helsepersonell, men i 2019 utvidet selskapet markedet sitt.

– Målet vårt var egentlig bare å være en spesialisthelsetjeneste for fastleger og sykehjem, men det utviklet seg et behov for å lage et tilbud for privatpersoner.

I dag koster det 351 kroner hvis fastlegen din benytter seg av Askin. Det tilsvarer egenandelen hos en offentlig hudlege. Som privatperson betaler man 595 kroner ved å benytte seg av tjenesten.

– Det er viktig at man ikke må ha veldig god økonomi for å bruke dette. Alle skal ha tilgang.

Jobber med offentlige instanser

Askin har samarbeidet med sykehjemmene i Oslo, i et treårig langt prøveprosjekt, og nå har de inngått en treårig samarbeidsavtale med Psoriasis- og eksemforbundet.

– Alle deres pasienter vil bruke oss hvis de trenger hudlege. Men det har vært litt vanskelig å komme inn til riktige aktører, og det har tatt lang tid. Utfordringen er å få de offentlig aktørene til å skjønne at de kan spare mye penger på dette. Vi ønsker å få til noen avtaler med helseforetakene og å bli en del av det offentlige helsevesen.

På sikt vil Askin ta modellen internasjonalt.

– Der vil vi også samarbeide med hudleger, som i Norge. Jeg håper vi kan begynne å planlegge internasjonaliseringen i andre halvår av 2020.