– Målet vårt er å bygge noe som ikke er bygget i Norge før: et globalt tech-rekrutteringsselskap

Da bekymringsmeldingene om at Norge manglet mellom 15.000 og 20.000 ingeniører, trykket kompisene på oppstartsknappen. Nå har First Engineers vokst til 30 ansatte og må si nei til forespørsler.

FRA INGENIØRER TIL TECH: Jørgen Iversen (t.v) og Tor Daneshmand stiftet rekrutteringsselskapet First Engineers med sikte på å finne ingeniører til oljesektoren. Så kom smellen og selskapet måtte snu seg raskt. Foto: Hilde Oreld

Tor Daneshmand vokste opp i Bærum med mor fra Bodø, far fra Iran og en morfar som var gründer. Selv skulle Daneshmand bli fotballspiller, men det funket ikke, så han iverksatte plan B:

– Jeg har alltid vært opptatt av business, og det siste året på BI var jeg på utveksling i Kina. Der traff jeg Jørgen Iversen som var ute i samme ærend. I forbindelse med studiet identifiserte vi et stort avvik mellom investeringer på norsk sokkel og faktisk tilgjengelig arbeidskraft i Norge. Kina hadde et stort overskudd på ingeniører, samtidig som Sør-Europa nærmet seg en finansiell krise. Dette var starten på en forretningsidé: å flytte kvalifisert arbeidskraft fra utlandet til Norge.

Et åpenbart marked

Etter hjemkomsten fra Kina jobbet Daneshmand med studenttorget.no og Iversen i Questback. Men de hadde lyst til å gjøre noe sammen, og etter ett år var forretningsideen åpenbar:

– Prognoser fra Nav og Tekna var at Norge manglet et sted mellom 15.000 og 20.000 ingeniører. Da fikk jeg en telefon fra Tor. Han sa: Nå kjører vi! mimrer Iversen.

Vi har vært lønnsomme hvert år siden oppstart

– Problemet var at alle rekrutterere fisket i den samme dammen.  Dette medførte raskt lønnsstigning for ettertraktede ingeniører og økte kostnader for bedriftene. I utlandet var det større overskudd på ingeniører. Etter å ha banket på nok dører, fant vi noen ambassadører som ønsket å gi oss en sjanse. Vi klarte å utkonkurrere de etablerte aktørene og var bedre fordi vi jobbet hardere og traff med konseptet, sier Daneshmand.

– Men også fordi vi jobbet på en annen måte. Vi fant kandidater i utlandet ved å bruke dataverktøy som LinkedIn. På den tiden var rekrutteringsbransjen tradisjonell. Da handlet det mest om å ha flest CV-er i databasen. Vi hadde jo ingen, derfor måtte vi tenke nytt. Vi inngikk også avtaler med partnere i utlandet, legger Iversen til.

First Engineers AS

Navn: Tor Daneshmand (32) og Jørgen Iversen (35).

Selskap: First Engineers AS.

Forretningsidé: Rekruttere talenter til tech-selskaper ved bruk av dataanalyser.

Ambisjon: 50 prosent vekst i året, 800 mill. i omsetning i 2028.

Finansiering: Levd på havgregryn, ingen lån.

Eiere: Gründerne 50/50.

Business fra første dag

Selskapet First Engineers ble stiftet 1. januar 2012. Måneden etter fikk de sin første kunde, og det ble business med én gang. Og frem til 2014 handlet det kun om å finne ingeniører. Så kom oljekrisen.

– Vi var naive. Vi skjønte ikke at hele kundeporteføljen vår var avhengig av olje- og gassmarkedet, og vi måtte tenke nytt raskt, sier Daneshmand.

TRIKSET FOR IKKE Å BOMME: Jørgen Iversen (t.v) og Tor Daneshmand stoler aldri på magefølelsen, men bruker dataverktøy og analyser. Foto: Hilde Oreld

De så at startup- og techmarkedet var økende, og med kompetanse fra olje- og gass fortsatte de sin reise i rekrutteringsmarkedet:

– Vi hadde fulgt mange selskaper fra de var små til videre vekst. Vi lærte dem hvordan de skulle bygge team og skalere videre. Denne kunnskapen tok vi med til nye kunder, fortsetter den yngste av de to.

Ambisjonen vår er å vokse med 50 prosent i året, og drømmen er å nå 800 millioner kroner i omsetning i 2028

Eldstemann tar over:

– Alt for mange bommer på rekruttering. De bruker magefølelse, og det går ikke! Vi bruker data basert på objektive kriterier. Vi leverer fra oss en omfattende rapport med 1 til 3 gode kandidater, og vi holder kunden i hånden gjennom hele prosessen med evnetester, arbeidsprøver og så videre. Hvis kunden ikke er fornøyd, lover vi en ny kandidat innen et halvt år.

Utsolgt!

First Engineers har åpenbart truffet oppstartsbølgen og økt digitalisering godt. De er den største leverandører av kandidater til Telenor og Schibsted, og har også selskaper som Kahoot, Remarkable og Xeneta på kundelisten. De har ikke gjort noen form for salg på tre år. De har kun innkomne forespørsler og må si nei til mange store. I 2017, 2018 og 2019 ble de DN-gaseller, og på to år har de vokst fra fire til 30 ansatte.

– Vi har vært lønnsomme hvert år siden oppstart, sier Daneshmand.

I fjor omsatte selskapet for 29,7 millioner kroner med en EBITDA på 7,3 millioner kroner. Selskapet har kontorer i Oslo og Krakow, og målet er å sette opp flere internasjonale kontorer. I Stockholm er de allerede i gang.

– Målet vårt er å bygge noe som ikke er bygget i Norge før: et globalt tech-rekrutteringsselskap. Ambisjonen vår er å vokse med 50 prosent i året, og drømmen er å nå 800 millioner kroner i omsetning i 2028, sier Iversen.