I Norge blir ikke tatovering regnet som et yrke, og lovverket er uklart

Myndighetene har midlertidig stengt landets tatoveringsstudioer på grunn av Coronasmitte. Timeless Tattoo-sjefen er i ferd med å få et nytt ben å stå på: Rydde opp i ufrivillig, kreativ bokføring.

TO HJELPENDE HENDER: Det gavner studioet at artistene har kontroll på egen virksomhet, sier Kai Robin Ree (t.v) og Marius Wirum Haaverstad i selskapet Linework. Ree eier og driver Timeless Tattoo i Oslo i tillegg. Foto: Hilde Oreld
Gründerintervjuet

Linework AS

Navn: Kai Robin Ree (33) og Marius Wirum Haaverstad (30).

Selskap: Linework AS.

Forretningsidé: Lage neste generasjons booking- og kassasystemer for tatoveringsbransjen.

Ambisjon: 500 mill. i omsetning og være i ti land om tre år.

Finansiering: Har hentet noe, skal hente inn 3,4 mill. totalt.

Eiere: Ree (47%), Haavelstad (33%) og Netpixel Media (20%).

– Det begynte med at vi ikke fikk nødvendige varer fra Kina, som engangshansker og blekk. Nå har myndighetene stengt alle landets tatoveringsstudioer, sier Kai Robin Ree, og er like usikker på hva som skjer i disse dager som alle andre. Men selv om hans studio er stengt, får han dagene til å gå med sin nye gründervirksomhet.

Nivået på artistene er blitt høyt. I dag tjener en tatovør ofte bedre enn overleger og kirurger, og det er blitt en sinnsykt stor industri

Ree var gutten som alltid tegnet. Kunsten ligger i genene, og på videregående skole valgte han, som en av svært få gutter, tegning, form og farge. Der fikk han så lite kunstnerisk frihet at han droppet ut av skolen.

– Det åpnet seg en mulighet som tatovør i Sandvika, og jeg droppet ut av skolen for å satse på det. Jeg begynte å tatovere da jeg var 18 år. Jeg tok på meg selv først, men det gikk hardt ut over venner og bekjente den første perioden, sier Ree.

På det tidspunktet var tatovering en tabubelagt bransje, og antall tatovører i Norge var rundt 20. Nå er tallet steget til rundt 2000.

Milliardindustri

– Nivået på artistene er blitt høyt. I dag tjener en tatovør ofte bedre enn overleger og kirurger, og det er blitt en sinnsykt stor industri.

Ree forteller at bare i USA er det 140.000 tatoveringsartister, og i snitt omsetter de for mellom 700.000 og 800.000 kroner hver. I Tyskland har de den største tatoveringstettheten i verden. I Berlin er hvert tusende menneske tatovør. I Kina har tatoveringer gått fra å være tabubelagt og ulovlig til å ha eksplodert.

– Nå skal «hele» Asia bli tatovører eller ha en tatovering, så markedet er brennhett.

Markedet i dette tilfellet, er løsningen Ree og medgründer Marius Wirum Haaverstad skal tilby næringen - en ny måte for artister og tatoveringsstudioer å håndtere virksomhet og drift på.

Blir ufrivillig kjeltringer

I Norge blir ikke tatovering regnet som et yrke, og lovverket er uklart. Ree jobbet i et studio i Bærum i seks år før han åpnet Timeless Tattoo i Oslo. I begynnelsen var det ham og en lærling, nå jobber det mellom fem og syv artister hos ham. Omsetningen i fjor endte på 8,2 millioner kroner.

FINNES IKKE NOE SKREDDERSYDD SYSTEM FOR EN STOR BRANSJE: Dagens tatoveringsstudioer bruker ofte løsninger som er utviklet for skjønnhetsbransjen. Disse er komplekse og vanskelig å bruke, sier Kai Robin Ree (t.v) og Marius Wirum Haaverstad i Linework. Foto: Hilde Oreld

– Problemet er at bransjen er kompleks og regelverket uklart. Det er tatovører og gjesteartister, studioer og mange utfordringer knyttet til struktur, selskapsform og pengeflyt. Det handler blant annet om hva som skal være med og uten merverdiavgift, hvilke land man lovlig kan leie inn gjesteartister fra og så videre. Dessuten er det ingen digitale løsninger som er optimale. I dag brukes gjerne et bookingsystem, et annet kassasystem og en betalingsterminal. Og ingen av de tre systemene snakker sammen. Det er mye jobb som gjøres manuelt, og sannsynligheten for feil er stor, sier Ree og legger til:

– Det handler ikke om at tatovører ikke vil gjøre alt riktig, men forutsetningene for å få det til er ikke der. Resultatet kan bli kreativ bokføring uten å mene det.

Mål: Skal bli lettere for alle

Dagens tatoveringsstudioer bruker ofte løsninger som er utviklet for skjønnhetsbransjen. Disse er komplekse og vanskelig å bruke. De setter høye krav til kunnskap av brukerne, og de løser ikke de spesielle behovene tatoveringsbransjen har. Det finnes ikke et godt, skreddersydd system for dem som lever av å pynte sine kunder med blekk, hverken for studioet eller artistene. Ikke før om en liten stund.

Kai Robin Ree (t.v) og Marius Wirum Haaverstad i selskapet Linework. Ree eier og driver Timeless Tattoo i Oslo i tillegg. Foto: Hilde Oreld

– Vi har kommet langt i utviklingen og har allerede hentet inn penger. Når den pågående emisjonen er på plass, regner vi med å ha løsningen ferdig innen et halvt år etter, sier Marius Wirum Haaverstad.

Han er sivilingeniør, industridesigner og har tidligere vært med på å starte et digitalt markedsføringsbyrå. Nå er han Rees forretningspartner.

– Det som er nytt, er at hver artist får det de behøver for å håndtere avtaler, ta betalt og sikre korrekt bokføring, uavhengig av om de jobber selvstendig eller gjennom ett eller flere studioer. Samtidig får studioet den informasjonen de trenger om artistenes virksomhet. Vi legger til rette for å ivareta begge parters interesser, samtidig som hver enkelt instans har full kontroll, sier Haaverstad og legger til:

– Det gavner studioet at artistene har kontroll på egen virksomhet. Vi spisser løsningen slik at dem som bruker den i praksis ikke trenger å vite hvordan de skal drive en bedrift.

Først i bransjen med å tilby finansiering

Plattformen er nettbasert med en app og en integrert betalingsløsning. Løsningen er gratis for kundene og Linework får en cut av alle transaksjoner, fakturering og finansiering som skjer gjennom systemet. De løsningene som brukes i dag, koster mellom 50.000 og 100.000 kroner i året for studioet. For enkeltartister er kostnadene mellom 5.000 og 15.000 kroner i året, pluss lisenskostnader for å ha kortterminal.

Vi ønsker å sette et fotavtrykk i en milliardindustri der vi kan ta store markedsandeler

– Det vi gleder oss mest til, er betalingsløsningen. Vi blir først ute med å tilby finansiering til hele tatoveringsindustrien gjennom vår samarbeidspartner Dintero. Det åpner også opp for at artistene kan tatovere på avbetaling, sier Ree.

FØRST UTE: Det vi gleder oss mest til, er betalingsløsningen. Vi blir først ute med å tilby finansiering til hele tatoveringsindustrien, sier Linework-gründerne. Foto: Hilde Oreld

Behovet for kortterminal forsvinner også. Når artisten er ferdig med arbeidet, eller deler av arbeidet, får kunden en epost med link rett til betalingsløsningen.

– Dagens løsninger hvor kunden betaler til studioet som igjen betaler til artist, er problematisk. Det fungerer heller ikke optimalt at kunden betaler til artisten og studio fakturerer månedsleie av artistene. Med vår løsning kan betalinger synkroniseres med både studio og artist, der fakturering og betaling av leie skjer i sanntid, forklarer Ree.

– Hvilke ambisjoner har dere?

– Vi har sett at bransjen selv er villige til å være med når vi henter kapital. Vi ønsker å sette et fotavtrykk i en milliardindustri der vi kan ta store markedsandeler. Om tre år skal vi være representert i ti land og omsette for 500 millioner kroner, sier Haaverstad.

tatovering