+ mer
IoT2Market: Tore Larsen (t.v), Jon Petter Andersen og Håkon Wirstad (t.h). i lokalene på Skullerud i Oslo. Foto: Hilde Oreld

– Internet of Things-markedet er i en voldsom vekst

Det er en jungel av produkter og løsninger for å få smarte duppedingser til å snakke sammen, men markedet er så uoversiktlig at det er håpløst å finne frem. Det problemet har tre herrer fra Norge en plan for å løse.

IoT2Market AS

Navn: Tore Larsen (62), Jon Petter Andersen (31) og Håkon Wirstad (50).

Selskap: IoT2Market AS.

Forretningsidé: En global markedsplass hvor aktører kan finne selskaper og produkter, nye samarbeidspartnere og få sine produkter og tjenester ut i verden.

Ambisjon: Omsette for 10 mill. neste år og 29 mill. i 2022.

Finansiering: Egenkapital, ingen gjeld.

Eiere: Larsen (20 prosent), Andersen (45 prosent) og Bewino AS (35 prosent).

Det har vært en snakkis i mange år: smarte ting som snakker med hverandre over nett. Alt fra smarte hus og kaffe- og brusautomater som gir beskjed når de trenger påfyll og service til gatebelysning som kun lyser når det er folk i nærheten.

– Men først nå er teknologien her. Og dette markedet, som globalt har fått navnet Internet of Things (IoT), er i en voldsom vekst, sier Tore Larsen.

I nesten 20 år jobbet han i Telenor. De siste 15 årene med IoT.

– Jeg kjenner dette markedet godt og har et stort nettverk. Jeg takket ja til en sluttpakke, og tenkte at nå er det på tide å ta livet med ro, sier 62-åringen.

Slik gikk det ikke. Han møtte Jon Petter Andersen i Telenor, som tidligere jobbet med IoT internasjonalt. I deres nettverk var også forretningsutvikler og prosjektleder Håkon Wirstad.

ET MARKED I VEKST: IoT har vært en snakkis i mange år, men det først nå teknologien er god nok for å få fart i markedet. Foto: Hilde Oreld

– Det er en utfordring å vite hva som finnes på markedet. Hvem leverer et passende produkt og løsning til ditt behov? Hva skal måles og når skal det gå eventuelle varsler eller alarmer? Vi vil at det skal være enkelt å finne produkter, leverandører og tjenester, sier Wirstad.

Jeg takket ja til en sluttpakke, og tenkte at nå er det på tide å ta livet med ro
Tore Larsen

– Det er en stor utfordring å finne de rette IoT-produktene man trenger, for det finnes ingen global plattform som gir deg denne oversikten, legger Andersen til.

– Fantes, retter Larsen.

Rakettvekst

I april i år stiftet de tre selskapet IoT2Market AS med Larsen som daglig leder og Andersen som styrerepresentant. Plattformen er åpen og uavhengig. Alle som driver med noe IoT-relatert, slipper til.

– Hvis for eksempel en kommune trenger vannmålere, sensorer eller trackere, tar det lang tid å finne hvilke aktører som leverer en slik tjeneste i de lokale markedene globalt, sier Wirstad.

BLE IKKE SLIK: Tore Larsen (foran) takket ja til en sluttpakke i Telenor og skulle trappe ned. Så møtte han disse to herrene, og da ble det ikke pensjonisttilværelse likevel, men rollen som daglig leder i IoT2Market. Foto: Hilde Oreld

Selv om selskapet knapt er født, har det strømmet til registrerte selskaper og brukere til plattformen; alt fra start ups og små- og mellomstore bedrifter til store, globale aktører som Advantech, Telenor, T-Mobile og Quectel. Selskapet bruker LinkedIn som en kanal, og har fått henvendelser fra blant annet Sør-Afrika, Europa, USA og Asia.

Det er en utfordring å vite hva som finnes på markedet
Håkon Wirstad

– Hvilken forretningsmodell har dere valgt?

– Det er gratis å registrere IoT-selskaper, og leverandørene kan markedsføre noen få antall produkter og tjenester. Så har vi laget en premiumversjon som koster 2.000 euro i året per selskap. Da er det andre muligheter som for eksempel legge til flere produkter og tjenester, legge ut på anbud, forespørsler om tilbud og digitale møteplasser, sier Andersen og legger til at selv store IoT-aktører ikke vet hva som finnes på markedet.

Jakter investorer

Wirstad forteller at denne markedsplassen er typiske produkter og tjenester som ble vist på store messer. Med dagens situasjon arrangeres ikke slike messer, og Wirstad tror heller ikke at det kommer tilbake i samme fart og størrelse som tidligere.

– Smartbyer kommer det mer av, og da kan det for eksempel søkes opp løsninger for å optimalisere søppeltømming. Det er lurt å finne ut om produktet eller tjenesten finnes fra før, i stedet for å bygge det selv. Du trenger ikke finne opp hjulet på nytt hver gang. Vær heller god på det du skal drive med, tipser Wirstad.

VIL RYDDE OPP I JUNGELEN: Hvem leverer et passende produkt og løsning til ditt behov? Hva skal måles og når skal det gå eventuelle varsler eller alarmer? Vi vil at det skal være enkelt å finne produkter, leverandører og tjenester, sier Wirstad (midten). Foto: Hilde Oreld

Målet er 2.000 registrerte selskaper i år og 10.000 registrerte selskaper i løpet av neste år, samt en omsetning på 10 millioner kroner i 2021 og 29 millioner kroner året etter.

– Trenger dere investorer for å klare denne veksten?

– Vi skal investere flere millioner kroner i plattformen de tre neste årene. Vi er i dialog med investorer som kan bidra med sin kompetanse og sitt nettverk, og ikke bare midler nå, sier den daglige lederen.

Lørdag
Vext
Gründerintervjuet