+ mer
NORSK MUSIKK: Jørgen Berntson Aase (til venstre) og Arvin Farahmand lister opp nye, norske artister de liker å høre på.  Foto: Siv Dolmen

Rister løs i musikkbransjen

Rubato har laget et bookingsystem som skal forenkle hverdagen for artister og arrangører. Øyafestivalen er med på å teste ut plattformen.

– Vi skal «shake» bransjen litt, sier Jørgen Berntson Aase.

Heisen er på vei opp til 8. etasje på gründerhuset Mesh i Oslo. Nesten til toppen. Og det er dit Aase har tenkt seg. Rubato skal ut i verden og bli en bookingplattform for artister og arrangører internasjonalt.

– Vi trenger en stor brukermasse for å overleve og vi skal hjelpe artister til å få flere spillejobber. Både for oss som selskap og for artistene er vi avhengige av å passere landegrensene på sikt.

Rubato

Eiere:

Jørgen Berntson Aase, Vegard Blauenfeldt Næss, Arvin Farahmand, Balder Habberstad Borgen, Sverre Francis Uijting.

Forretningsidé:

En digital plattform som strømlinjeformer bookingprosessen for artister og arrangører.

Ambisjon:

Bli en bookingplattform for artister og arrangører internasjonalt.

Finansiering:

150.000 kroner i markedsavklaringstilskudd fra Innovasjon Norge og én million fra Forskningsrådet. Aase og de andre i teamet har også gått inn med noe egenkapital.

Rubato er italiensk og betyr «endre tempo». Og det er nettopp tempoet som skal endres i musikkbransjen. Bransjen skriker etter nye, innovative løsninger. Aase forteller at artistbookingen nå baserer seg på nettverk og lange mailtråder. Med Rubato kan artistene lage seg en profil og arrangørene kan scrolle seg nedover for å finne de artistene som passer til deres konsert eller festival. Alt av forhandlinger, avtaler og betaling skjer på plattformen.

– Ting tar tid. Noen er åpne for nye løsninger, mens andre kvier seg litt. Vi mener absolutt det er et behov for vår løsning. Det er egentlig rart at det ikke finnes en sånn bookingside allerede, sier Aase.

– Vi skal ikke «shake» for mye, for vi skal ikke gå til krig. Målet vårt er å hjelpe både artister og arrangører.

Vi lager et brand og viser at vi ønsker å jobbe i bransjen

Team på fem personer

Ideen til Rubato kom på toget på vei hjem etter endt tjeneste i Forsvaret. Aase er interessert i musikk, spesielt norsk musikk, og er ofte innom ulike musikknettsteder.

– Jeg tenkte at jeg også kunne lage et sånt nettsted.

Han begynte å studere Music Management og opprettet Rubato som et prosjekt litt på siden. Flere frivillige meldte seg som fotografer og skribenter. Etter hvert ble Rubato en redaksjon på 10 medarbeidere.

OSLO OG TRONDHEIM: Jørgen Berntson Aase og Rubato har kontor på Mesh i Oslo. Flere i teamet studerer på NTNU og sitter i Trondheim. Foto: Siv Dolmen

– Nå har vi holdt på siden 2015 og blitt godt kjent med folk i musikkbransjen.

Aase gikk veien videre til Entreprenørskolen på NTNU. Der startet han jobben med å videreutvikle Rubato. Det neste prosjektet ble bookingplattformen og han fikk med seg et team som nå utgjør totalt fem personer. To designere, to utviklere og Aase som forretningsutvikler. Alle sammen blir med på eiersiden.

– Vi har fått til en veldig god dynamikk. Jeg blir veldig imponert over det de andre klarer å designe og utvikle. Det blir så bra, og er ting jeg ikke kan.

100 artister med

I april i år fikk Rubato én million kroner fra Forskningsrådet. Regjeringen gir gjennom Forskningsrådet 20 millioner kroner til gründerprosjekter ledet av studenter ved norske universiteter og høyskoler.

– Det er til stor hjelp og gir oss egentlig ett års buffer, men målet er jo å få til mer det neste året.

Hva er det kortsiktige målet?

– Til nå har vi hatt noen pilotprosjekter der vi har måttet hjelpe bookingprosessen underveis. Den neste planen er å få alt til å gå automatisert uten vår hjelp.

Omtrent 100 artister har registrert seg. Studentersamfunnet og Øyafestivalen er med å teste ut prosjektet.

– Det er deilig at de var så positive, sier Aase.

Rubato trenger kapital og investorer for å ta de neste stegene. Hvor mye penger de trenger i første omgang er de ferd med å finne ut av.

– Det er kapitalkrevende å skulle skalere opp internasjonalt.

Har dere vært i kontakt med noen investorer?

– Ja, vi er i dialog med noen. Responsen er positiv, men de trenger noen flere svar først. Vi må fullføre noen økonomiske modeller. Jeg tror det er innen rekkevidde.

STERK INTERESSE: Jørgen Berntson Aase bruker mye tid på å høre på musikk og finne nye artister. Han anslår at 97 prosent av det han hører på er norske artister. Foto: Siv Dolmen

Tøff tid for bransjen

Rubato skal tjene penger ved at bookingbyråer og arrangører signerer abonnement. Fra artister uten representasjon tar bookingplatformen en prosentandel av inntektene for spillejobben.

– Noen har trodd at vi skal erstatte bookingbyråer, men sånn er det ikke. De får også en plass på plattformen.

Musikkbransjen har vært gjennom noen tøffe måneder. Covid-19 satt en effektiv stopper for konserter og festivaler i mange lange uker.

– For vår del har det gått greit. Vi hadde planer om et par pilotprosjekter som ikke ble gjennomført, men vi fikk gjort mye før corona. Når bransjen er oppe igjen har vi et godt produkt å tilby. Så får vi se hvor fort de prioriterer å bruke penger på oss.

Lager Rubato-univers

En podcast er også underveis. Rubato skal bli et univers innen musikkbransjen. Klubbkvelder og showcasekvelder er arrangert, og det blir mer av det fremover.

– Vi lager et brand og viser at vi ønsker å jobbe i bransjen.

Det var Universal som tok kontakt med Aase og spurte om muligheten for en musikkpodcast om norsk musikkbransje og nye, norske artister.

– Vi står for det redaksjonelle. Universal hjelper oss med distribusjonen.

To episoder er ferdig innspilt. Nå gjelder det bare å finne et navn til podcasten.

– Vi hadde en idémyldring og kom frem til Rubatopodden…. Vi har litt å gå på der, smiler Aase.

Om ikke innovasjonskraften kommer frem i podcastnavnet, er teamet i Rubato klare for å innovere og riste litt i musikkbransjen. Å skape noe har lenge vært en drivkraft for Aase. Helt siden entreprenørskapsprogrammene han var gjennom på videregående skole.

Du har en liten gründer i deg?

– Jeg liker å tro det. Så får vi se hva det blir til.

Lørdag
Gründerintervjuet