<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
FORNØYD: Ingrid Lange er daglig leder i tannlege-kjeden Blid, som har fått en flying start. Det tok ikke mange dagene før den første klinikken var fullbooket. I september åpnet de klinikk nummer to. Foto: Hilde Oreld

Tannlege på Dr.Dropin-vis

Etter samme modell som Dr.Dropin og Cutters, skal tannlege-kjeden Blid gjøre besøket avslappende til en fast pris.

Publisert 21. aug. 2020 kl. 20.25
Oppdatert 24. aug. 2020 klokken 22.42
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 796 ord

Blid AS

 

Navn: Ingrid Lange (29).

Selskap: Blid AS.

Forretningsidé: Et tilgjengelig tannhelsetilbud med faste, fornuftige priser som er åpent alle dager.

Ambisjon: 50 millioner kroner i omsetning innen desember neste år.

Finansiering: Askeladden, MoJo Partners og familiene Stenshagen og Øgreid.

Eiere: Askeladden (62%), Lange (14%) og øvrige nevnt over (24%).

– Her ligger pasienten i stolen med utsikt til fugler og trær. Musikken er avslappende og fargevalget på behandlingsrommene er ikke tilfeldig. PC-en står plassert slik at tannlegen kan vise bilder og forklare hva som foregår på en enkel måte, sier daglig leder Ingrid Lange i tannlegekjeden Blid.

Klinikken på Grünerløkka åpnet i slutten av mai, etter å ha blitt forsinket både av corona og omfattende søknadsprosesser.

Må gjøre en forskjell

Hovedaksjonær er Askeladden & Co, som også står bak Dr.Dropin (lege), Paint’n sip (sosial hygge), Verd (begravelse), Squeeze (massasje), Olio (skjønnhet), Digg (pizza) og vært sentrale i oppbyggingen av frisør-kjeden Cutters. Askeladdens forretningsidé er å utvikle, finansiere og skalere lønnsomme eventyr sammen med sine gründere, som de har døpt om til, Askeladder.

EN TANKE BAK: Fargevalget på behandlingsrommene er ikke tilfeldig og PC-en står plassert slik at tannlegen kan vise bilder og forklare hva som foregår på en enkel måte, sier Lange. Foto: Hilde Oreld

– Før vi startet Blid, gjorde vi mange analyser hvor målet var å finne ut hvordan vi kan gjøre en forskjell for pasientene. Askeladden starter ikke noe hvis vi ikke kan gjøre en forskjell. Vi snakket med professorer og pasienter, reiste til New York for å se på klinikker og endevendte hele den tradisjonelle tannlegebransjen for å forstå den, sier Lange.

– Og hvilken forskjell gjør Blid?

– I tillegg til det synlige, har vi faste priser på alt. Alt for mange pasienter aner ikke hva de skal betale før de står ved betalingsterminalen. Mange tar ekstra betalt for alt fra hygiene til røntgenbilder. I tillegg er vi åpne fra tidlig til sent alle dager, også i helgene. En vanlig praksis er å få et kort i posten med din neste tannlegetime. Her booker pasientene selv og får digital innkalling.

Drømmejobben

Lange har en bachelorgrad i politikk fra London og fikk jobb i McKinsey. Deretter tok hun en mastergrad i ledelse i London og begynte som strategisk rådgiver i det amerikanske konsulentselskapet Bain&Co.

Askeladden starter ikke noe hvis vi ikke kan gjøre en forskjell

– Jeg synes det var gøy, men i stedet for å gi råd om hvilke endringer våre kunder burde gjennomføre, ville jeg være med på å gjøre endringene, sier Lange og fortsetter:

– Et foredrag med Marie Nielsen, som hadde startet et resirkuleringsselskap for papir i Etiopia, traff meg i hjertet. Jeg tok permisjon fra Bain&Co, jobbet med henne i et halvt år og elsket det. Alt gikk så raskt. Jeg fikk være tett på og forme noe til det bedre. Det var en stor kontrast til det jeg gjorde før. I Etiopia var jeg virkelig hands on. Da jeg hørte at Askeladden skulle gjøre noe innen tannhelse, visste jeg at det var det jeg hadde lyst til å gjøre.

Da hun kom hjem fra Etiopia var det full klaff med Askeladdens daglige leder Martin Schütt, som hun hadde jobbet sammen med i McKinsey tidligere. Lange sluttet i konsulentselskapet for å bli daglig leder i Blid.

Fullbooket i løpet av kort tid

Til tross for at Blid er rykende ferske på markedet, har starten gått over all forventing til både Askeladden og Lange. De er fullbooket hver uke og ansetter stadig flere.

– Tre uker etter åpning så vi hvilken vei dette gikk, og vi signerte kontrakt på klinikk nummer to. Den åpner på Majorstuen i slutten av september, sier Lange som har hatt en uvanlig hektisk sommer.

KUN FASTE PRISER: Alt for mange pasienter aner ikke hva de skal betale før de står ved betalingsterminalen, sier Lange. Foto: Hilde Oreld

Blid utfører alle tradisjonelle behandlinger, som for eksempel rens, undersøkelse, usynlig tannregulering og rotfyllinger.

– Nå handler det om å bygge opp et godt fagmiljø for gode, og blide, tannleger og tannpleiere. Vi ønsker primært å tilby 100 prosent-stillinger. Når det gjelder oralkirurgi og andre spesialister, har vi knyttet til oss samarbeidspartnere.

– Hvilke ambisjoner har dere?

– Vi fortsetter å bygge klinikker så lenge folk er fornøyd. Vi skal til flere byer i Norge, og utelukkende på gateplan. Og det er alfa og omega at vi fortsetter med den positiviteten vi har nå. Tenk bare på alle som har tannlegeskrekk; da hjelper det litt å komme til en tannlege eller tannpleier som er skikkelig blid. Det er ikke så lett å tallfeste oppstartsselskaper med høye vekstambisjoner, men vi styrer mot å omsette for drøye 50 millioner kroner årlig i inngangen til 2022, sier Lange.

LANGÅPENT: Blid har åpent fra tidlig om morgenen til sent på kvelden, og er også åpne på lørdager og søndager. Foto: Hilde Oreld