+ mer
FANT SAMMEN: Mzia Popova var interessert i ideen til Tor-André Birkedal. Nå styrer de Tryio-skuta sammen.   Foto: Iván Kverme

Matchmakere for mat

En produktutvikler møtte en interaksjonsdesigner på Universitetet i Oslo. Sammen skal de matche matbedrifter og forbrukere. Ambisjonene er internasjonale.

Historien starter i Kristiansand. Tor-André Birkedal jobbet som produktutvikler i Hennig Olsen Is og var avhengig av gode forbrukertester for å finne produktene som slo an i befolkningen. Testene var outsourcet til konsulenter, men bedriften hadde et ønske om å kunne gjøre dem selv.

– Jeg syntes det var interessant og morsomt å få folk til å smake på iskrem.

Tryio

Eiere: Mzia Popova og Tor-André Birkedal eier 97 prosent. De siste prosentene eier Inven2.

Forretningsidé: Hjelper bedrifter å gjennomføre egne forbrukertester på en rimelig, enkel og effektiv måte.

Ambisjon: Utvikle det som blir standardløsningen for norske matbedrifter som vil utføre egne forbrukertester, og deretter ekspandere internasjonalt og eventuelt til andre bransjer.

Finansiering: Én million kroner fra Forskningsrådet, 100.000 i markedsavklaringstilskudd fra Innovasjon Norge. 60.000 fra Invent2.

Han satt gjerne utover kvelden og i helger for å finne de rette menneskene og lage det beste opplegget. Men ikke alle har det samme engasjementet for forbrukertester som Birkedal. Da han sluttet i Hennig Olsen Is var ikke etterfølgerne like ivrige. Da kom ideen til Tryio.

– Jeg tenkte på muligheten for å automatisere og digitalisere rekrutteringen av forbrukere.

Søkte til vinneren

Da han etter hvert begynte på en master i entreprenørskap på Universitetet i Oslo ble alle studentene delt inn i grupper som i løpet av en uke skulle komme opp med en idé og presentere den. Birkedals gruppe presenterte Tryio og vant. Det la medstudent Mzia Popova merke til. Hennes gruppe hadde den beste presentasjonen, men hun ville heller vite mer om den beste ideen.

– Jeg er en ambisiøs person, sier Popova.

Hun likte det hun hørte fra Birkedal.

– Men jeg var ikke helt overbevist. Jeg ville finne ut om forbrukertester var en utfordring bare for ett selskap, eller om det gjaldt for hele matindustrien.

Hun er rivjernet som får ting til å skje, mens jeg svever litt oppe i lufta
Tor-André Birkedal

Birkedal gjorde dermed noe av det han liker best. Han ringte rundt til ulike bedrifter. Nettverket hans i matbransjen var stort etter tiden i Hennig Olsen Is.

– Jeg ringte noen store aktører innen matproduksjon. Alle mente Tryio var en god idé. De sa de ble med hvis jeg fikk det til.

Irriterende rivjern

Popova ble overbevist. Hun er utdannet interaksjonsdesigner og har jobbet i både store selskaper og oppstartsselskaper. Hun har også jobbet litt som journalist etter å ha tatt en master i medievitenskap. For fire år siden flyttet hun fra Georgia til Norge og fant veien tilbake til studiene og en master i entreprenørskap fordi hun alltid har hatt en gründer i magen.

– Jeg vil bygge noe fra grunnen. Det gir meg motivasjon.

Popova har ansvaret for design og brukervennlighet i Tryio.

– Hun er rivjernet som får ting til å skje, mens jeg svever litt oppe i lufta, sier Birkedal.

– Jeg er den irriterende som alltid maser, repliserer Popova.

Tidligere i år ble Tryio tildelt én million kroner av Forskningsrådet. De fikk en del av potten på 20 millioner som Forskningsrådet årlig gir til gründerprosjekter ledet av studenter ved norske universiteter og høyskoler.

KAN SE FREMOVER: Mzia Popova og Tor-André Birkedal har fått én million kroner fra Forskningsrådet for å utvikle Tryio videre. Foto: Iván Kverme

– Nå har vi finansieringen vi trenger frem til sommeren neste år.

Videre har Popova og Birkedal laget to planer. Den ene tilsier at de fortsetter som nå, som et selvfinansiert selskap med hjelp fra støtteordninger. Den andre tilsier at investorer bidrar med penger og kunnskap.

– Investorer er absolutt. Det er mange med kunnskap som kan gjøre Tryio bedre og gjøre utviklingen raskere.

Den første beta-versjonen blir lansert 11. september. Så følger ulike tester før den endelige versjonen skal være klar 11. november.

– Har dere allerede avtaler med noen bedrifter?

– Ingenting er signert, men vi har god kontakt med flere som ønsker å bli med så fort vi er klare.

Personvern og advokater

Når Tryio er lansert starter jobben med å bygge opp databasen med forbrukere som vil teste ut produkter.

– Vi har gjennomført noen spørreundersøkelser for å finne ut av hva som skal til for at folk vil melde seg opp. Vi trenger alle slags mennesker, med forskjellig inntekt, bakgrunn og preferanser.

Duoen har kommet frem til tre ulike belønninger som bedriftene kan velge å gi til testpersonene. En ren pengegave, et gavekort eller fysiske produkter.

– Det er viktig å gi brukerne en motivasjon for å stille opp.

Vi har ikke funnet noen lignende løsning for forbrukertester, hverken i Norge eller internasjonalt

De har laget et skjema med spørsmål om alt fra bosted til hvor ofte vedkommende spiser fisk. Dermed må de også passe på at reglene for personvern blir fulgt.

– Vi er i kontakt med advokater som skal hjelpe oss med den biten, sier Popova.

– Hvor mange personer trenger dere i databasen?

– Vi har ikke satt noe tall. Jo flere, jo bedre. Til én forbrukertest trengs alt mellom 20 og 400 mennesker.

Algoritmene til Tryio sørger for at bedriftene og de passende forbrukerne matcher. I appen kan også bedriftene lage spørreundersøkelsen de ønsker svar på. Alt foregår dermed uten at bedrift og forbruker trenger å kommunisere direkte med hverandre.

Over landegrensen

Etter flere diskusjoner og rådgivning fra erfarne gründere valgte Birkedal og Popova å holde seg innen matbransjen. Så kan de eventuelt utvide til andre bransjer etter hvert.

– Hva er potensialet til Tryio?

– Vi har ikke funnet noen lignende løsning for forbrukertester, hverken i Norge eller internasjonalt. Nå skal vi bli gode her hjemme, og så er det store muligheter utenfor Norge. Utfordringen er at vi må bygge opp en plattform av bedrifter og forbrukere på hvert sted vi starter opp. Da trengs en solid markedsføringsinnsats.

Inntektene til selskapet skal komme gjennom ulike abonnementsløsninger, men de har ikke bestemt akkurat hvor mye det skal koste.

– Vi er ikke helt i mål med de ulike prisene. Det viktigste er at løsningen vår har en verdi for bedriftene. Vi har regnet litt på hva bedriftene kan spare på å bruke oss, og det er vesentlige summer.

Lørdag
Gründerintervjuet