+ mer
RENE PRODUKTER: Mere Mat-gründerne Elisabeth Isachsen Rye-Florentz (t.v.) og Jannike Isachsen fokuserer på rene produkter uten tilsetningsstoffer. Foto: Margrethe Hegnar

Mere Mat satser på ferdige supper

To søstre ville lage hjemmelaget ferdigmat til resten av Norge. Nå har de bikket 15 millioner i omsetning med to ansatte.

I en næringspark for filmbransjen på Jar har to søstre fra Oslo kapret noen av kontorene. Men Jannike Isachsen og Elisabeth Isachsen Rye-Florentz lager ikke såpeserier eller dokumentarer. De lager ferske, ferdige supper på boks.

– Nå har vi overlevd i ti år, men ambisjonen er at alle i Norge skal vite hva Mere Mat er for noe, sier Rye-Florentz.

Skulle satse på barnemat

Vi spoler tretten år tilbake i tid. Isachsen var jurist i Kunnskapsdepartementet, og Rye-Florentz arbeidet som kokk i London.

– Da oppdaget jeg dagligvaremarkedet i London. Det var veldig annerledes enn i Norge, både med tanke på hva de solgte i butikkene, ferskhet og design.

Mere Mat

Navn: Jannike Isachsen og Elisabeth Isachsen Rye-Florentz.

Selskap: Mere Mat AS.

Eiere: Gründerne eier 50 prosent hver.

Forretningsidé: Å lage ferdige supper og ferdigretter.

Ambisjon: Å bli en kjent og varig merkevare for ferdigretter.

Finansiering: Isachsen og Rye-Florentz gikk inn med 100.000 kroner hver da de startet, i tillegg mottok de 50.000 fra Innovasjon Norge. 

Ideen om å starte et eget selskap som produserte ferdigmat oppsto. Først var det hovedsakelig barnemat som var intensjonen, og Rye-Florentz begynte å sende noen produkter i posten hjem til søsteren sin i Oslo. I to år utviklet de et konsept, før de i 2009 bestemte seg for å vrake hele planen om barnemat, til fordel for ferske supper.

VIL UTVIDE: På sikt vil Mere Mat-gründerne utvide sortimentet sitt med flere andre produkter. – Men det er supper som gjelder nå, sier Isachsen. Foto: Margrethe Hegnar

– Det var et lite marked, en sensitiv kundegruppe og det er veldig strenge regler for barnemat. Hele konseptet ble for komplisert, forklarer Isachsen.

– Jeg husker at vi satt hjemme hos mamma, og da bestemte vi oss for at det ikke gikk. Og vi sa, nei, nå lager vi supper i stedet. Det var helt riktig avgjørelse, utdyper Rye-Florentz.

Søstrene kjøpte en 60-liters gryte, leide et kantinekjøkken på Økern, kjøpte råvarer og begynte å lage supper selv. I dag produseres suppene av samarbeidspartneren Matprodusenten, som har fabrikk i Stokke.

– På den tiden eksisterte det ikke supper i plastspann i Norge i det hele tatt. Vi er den aktøren som startet dette segmentet i norsk dagligvare og har bidratt til å bygge den opp, og det er vi kjempestolte over, mener Rye-Florentz.

– Hva var den største utfordringen da dere startet opp?

– Å få tilgang til butikkene, og å få synlighet. Med dagligvarer må man prestere hvert år for å beholde plassen sin. Man har kniven litt på strupen. Det er realiteten vi lever i.

INSPIRERT AV UTLANDET: Mere Mat fikk inspirasjon fra produkter i London, og tok det med til Norge. Foto: Margrethe Hegnar

Unngår tilsetningsstoffer

– Fokuset har siden begynnelsen vært å lage ferske supper som består av gode råvarer. Vi lager mat i industriell skala, men det smaker hjemmelaget, sier Rye-Florentz.

Hun henter frem fem gjennomsiktige plastbokser og setter de på bordet foran seg. De er fylt med forskjellige supper i ulike farger, og på den hvite papp-emballasjen er det en liten illustrasjon av to kvinnelige skikkelser som skal representere Jannike og Elisabeth.

– Vi prøver å spille mer på det som skiller oss fra konkurrentene. Vi må bygge en merkevare for å nå de målene vi har satt oss, sier Isachsen. 

– Hva skiller dere fra konkurrentenes produkter da?

– Smak. Det smaker hjemmelaget, vi bruker bare topp råvarer og det er sunt.

Med dagligvarer må man prestere hvert år for å beholde plassen sin. Man har kniven litt på strupen.
Elisabeth Isachsen Rye-Florentz

Gründerne forteller at det er produksjonsprosessen som er kjernen i konseptet deres.

– Vi tapper på kjempehøy temperatur, setter på lokk og kjøler ned suppene i vannbad. Hvis man da oppbevarer de kjølig så holder de i mellom tre og fire uker, og det skiller oss fra alle andre. I våre produkter er det bare ting du selv kan få tak i, ingen tilsetningsstoffer, utdyper Rye-Florentz.

– Vi oppfatter også at kundene våre verdsetter at suppene er laget uten tilsetningsstoffer, men med bare vanlige og naturlige ingredienser. Mange synes også det er gøy at to jenter fra Røa har kommet seg inn i dagligvarebransjen, og blitt der, fortsetter Isachsen.

SATSER ALT: Rye-Florentz (t.v.) og Isachsen gikk på fulltid inn i Mere Mat i henholdsvis 2017 og 2014. Foto: Margrethe Hegnar

Opplever økt konkurranse

Per i dag har Mere Mat fem supper ute i butikkene, og i 2019 solgte de omtrent 400.000 porsjonspakninger. Men Isachsen og Rye-Florentz mener det er vanskelig for små aktører å komme seg inn på dagligvaremarkedet.

– Kjedene er mer og mer opptatt av å lage egne merkevarer. Det gjør det veldig krevende for sånne som oss, andre leverandører, å komme inn. De blir så store og sterke de som dominerer, uttaler Rye-Florentz.

– Det er konkurransemessig utfordrende å komme inn som en leverandør som er så liten som oss. Det med at kjedene lager egne varer er en klar utvikling som har kommet de siste årene. Det er en ny konkurransesituasjon, tilføyer Isachsen.

– Men samtidig opplever vi også at vi får muligheter og at kjedene setter pris på oss som utfordrere. Vi er fremdeles i hyllene etter ti år, så det er mulig som en liten gründerbedrift, selv i en så tøff bransje hvor man slåss mot store giganter, legger Rye-Florentz til.

Bikket 15 millioner i omsetning

Nå er det 12 år siden søstrene fra Røa etablerte selskapet sitt Mere Mat. En 60-liters gryte har blitt til en millionbedrift. I sitt første driftsår omsatte Mere Mat AS for 200.000 kroner og i 2019 hadde omsetningen økt til rett over 15 millioner kroner.

– Det er vi kjempefornøyde med, men hva gjør vi videre herfra? Spør Rye-Florentz.

– Vi har hatt vekst hvert år. Vi startet med å selge produktene våre i ti butikker, og i fjor hadde vi salg i 800 butikker. På tross av en tøff situasjon har vi klart å få til mye, sier Isachsen.

Etter 12 år er det fortsatt kun de to søstrene som er ansatt i Mere Mat, men nå vurderer de å ansette flere for å kunne vokse enda mer.

– Indirekte er vi jo flere fordi vi kjøper produksjonstjenester og salgstjenester, men det er kun vi som er ansatt. Ambisjonen er å tredoble omsetningen innen tre år, og vi er i en prosess med å rigge bedriften for videre vekst, utdyper Rye-Florentz.

– Er markedet så stort for ferske supper?

– Vi tror veldig på at det er et mye større marked der ute, både her i Oslo og i landet generelt. Det er mange i dag som ikke vet om våre produkter, men som ville spist det om de hadde visst om dem, hevder Isachsen fra andre siden av bordet.

Lørdag
Gründerintervjuet